Uzaktaki Bir Yıldızın Etrafında Dönen Ötegezegen, Güneş Sistemi’mizdeki ‘Dokuzuncu Gezegen’e Benziyor

HD 106906 b'yi gösteren bir sanatçı tasviri. M. Kornmesser/ESA/Hubble

Gökbilimciler, Güneş Sistemi’mizin uzak kısımlarındaki varsayımsal bir “Dokuzuncu Gezegen”i hâlâ arıyorlar. Fakat Dünya’dan 336 ışık yılı uzaktaki bir ötegezegen, gitgide kendi yıldız sisteminin Dokuzuncu Gezegen’i gibi görünüyor.

Muhtemelen Dünya’dan 10 kat büyük olan ve Neptün’ün ötesinde, Güneş’in etrafında büyük bir dışmerkezle dönen Dokuzuncu Gezegen; Neptün’ün yörüngesinin hemen ötesindeki cüce gezegenlerin (bağımsız Kuiper Kuşağı cisimleri) yörüngelerinde görülen karışıklıkları açıklamak üzere 2012 yılında öne sürülmüş. Fakat henüz bulunamamış; tabi böyle bir şey varsa.

2013 yılında, HD 106906 yıldızından uzakta ve yıldız sisteminin dışında; benzer tuhaflıkta bir gezegen keşfedilmiş. Bu gezegen, yıldızından bu kadar ayrı olduğu bilinen tek gezegen. Dokuzuncu Gezegen’in tahmini kütlesinden çok daha ağır olsa da (belki de Jüpiter’in kütlesinin 11 katı veya Dünya’nın kütlesinin 3.500 katı); o da hiç beklenmedik bir konumda, gezegen sisteminin toz düzleminin üzerinde ve yaklaşık 21 derecelik bir açıyla eğik şekilde duruyormuş.

Ancak esas soru; HD 106906 b adı verilen bu gezegenin, ikili yıldıza (Güneş’imizin 4,5 milyar yıllık yaşına karşılık, sadece 15 milyon yaşında) sürekli şekilde bağlı bir yörüngede olup olmadığı veya gezegen sisteminden geri dönmemek üzere çıkmak üzere olup olmadığıymış.

İki gün önce Astronomical Journal bülteninde yayımlanan bir makalede gökbilimciler, nihayet bu soruyu cevaplıyorlar. Gezegenin konumunu 14 yıl boyunca hassas şekilde takip eden araştırmacılar, gezegenin yıldıza muhtemelen 15.000 yıllık ve yüksek oranda dışmerkezli bir yörüngeyle bağlı olduğuna karar vermişler. Bu durum ise gezegeni, Dokuzuncu Gezegen’in uzak bir kuzeni haline getiriyor.

Robert Sanders/Berkeley – California Üniversitesi. Ç: O.