Uzun Dönemli Anılar, Aralıklı Açlık Yaşayan Farelerde Daha Etkili Korunuyor

Fotoğraf: sbtlneet/Pixabay

King’s College London Üniversitesi Psikiyatri, Psikoloji ve Sinirbilim Enstitüsü’nde (IoPPN) yapılan yeni bir araştırmaya göre aralıklı açlık, farelerde anıların uzun dönemli muhafaza edilmesi ve yeni yetişkin hipokampal nöronların oluşmasında etkili bir araç. Araştırmacılar, çalışmanın yaşlı insanlardaki bilişsel gerilemenin yavaşlatılmasına yardımcı olmasını umuyor.

Geçen hafta Molecular Psychiatry bülteninde yayımlanan çalışmada, gün aşırı oruç tutma yoluyla uygulanan kalori kısıtlamalı bir beslenmenin, Klotho geninin farelerdeki ifadesini desteklemede etkili olduğu aktarılıyor. Sık sık “uzun ömür geni” şeklinde bahsedilen Klotho’nun, yetişkinlikte oluşan hipokampal nöronlarda veya nörojenezde merkezi bir rol oynadığı gösteriliyor.

Yetişkinlikte oluşan hipokampal nöronlar, anı oluşumu için önem taşıyor. Yaşlı insanlardaki bilişsel gerilemenin bir kısmı, nöron oluşumunun yaşla birlikte azalmasıyla açıklanabilir.

Araştırmacılar yaptıkları deneyde, dişi fareleri üç gruba ayırmış. Gruplardan biri, gündelik beslenmeden oluşan standart bir diyetin uygulandığı kontrol grubuyken, diğerleri de günlük kalori kısıtlaması (CR) uygulanan fare grubu ve farelerin iki günde bir beslendiği aralıklı açlık (IF) grubuymuş. Son iki grup, kontrol grubuna kıyasla %10 daha düşük kaloriyle beslenmiş.

IF grubu farelerdeki uzun dönemli anı tutulumunun, üç aylık süre zarfında diğer gruplara kıyasla iyileştiği gösterilmiş. Bu farelerin beyinleri incelendiğinde ve CR diyeti uygulanan fareler ile karşılaştırıldığında, Klotho geninin yukarı yönlü düzenlendiği ve nörojenezin arttığı belirgin şekilde görülmüş.

King’s College London. Ç: O.