Venüs’ün Kalın Litosferi, Gezegenin Jeolojik Yakın Geçmişindeki Levha Tektoniğine Şüphe Düşürüyor

Mead krateri. Görüntü: NASA

300 milyon yıl ila 1 milyar yıl önceki bir noktada, büyük bir kozmik cisim Venüs gezegenine çarpmış ve çapı 275 kilometreden büyük bir krater oluşturmuş. Brown Üniversitesi’nde çalışan bir araştırma takımı, bu antik çarpışma izini kullanarak, Venüs’te bir zamanlar Dünya benzeri levha tektonikleri olup olmadığını araştırmış.

Nature Astronomy bülteninde yayımlanan çalışmada araştırmacılar bilgisayar modelleri kullanarak, Venüs’ün en geniş çarpışma havzası olan Mead kraterini biçimlendiren bu darbeyi yeniden oluşturmuşlar. Mead, uçurum benzeri iki fay ile çevrili; bu kayaç tepecikler, havzayı meydana getiren çarpışmayla oluşmuş. Bilgisayar modelleri, bu halkaların merkezdeki kratere göre bulundukları yere gelmesi için Venüs’ün litosferinin (dıştaki kayaç katman) epey kalın; Dünya’dakinden çok daha kalın olması gerektiğini göstermiş. Söz konusu bulgular, kıtasal levhaların Dünya’da olduğu gibi yavaşça çalkalanan bir manto üzerinde sal gibi kaydığı tektonik bir sistemin, Mead çarpışmasının olduğu sırada Venüs’te bulunmayabileceğini akla getiriyor.

Brown Üniversitesi. Ç: O.