Yapay Fotosentez Güneş Işığı Olmadan Besin Üretiyor

Fotoğraf: Mahdi Soheili/Unsplash

Bilim insanları, biyolojik fotosentez ihtiyacını tümden atlatarak yapay fotosentez yoluyla Güneş ışığı olmadan besin oluşturmanın yolunu bulmuş. Teknoloji, iki adımlı bir elektrokatalitik işlem kullanarak karbondioksit, elektrik ve suyu asetata çeviriyor. Besin üreten canlılar, sonrasında bu asetatı karanlıkta tüketerek büyüyorlar. Bu organik-inorganik hibrit sistem, güneş ışığının besine dönüşme verimini yükseltiyor ve bazı besinlerde 18 kata kadar daha fazla verim sağlıyor.

Bitkilerde milyonlarca yıldır evrimleşen fotosentez; su, karbondioksit ve Güneş’ten gelen ışık enerjisini bitkisel biyokütleye ve yediğimiz yiyeceklere dönüştürüyor. Fakat bu işlem oldukça verimsiz. Güneş ışığında bulunan enerjisinin yalnızca %1 kadarı bitkiye geçiyor. Riverside – California Üniversitesi (UC Riverside) ve Delaware Üniversitesinde çalışan bilim insanlarıysa biyolojik fotosentez ihtiyacını tümden ortadan kaldırıp yapay fotosentez yoluyla güneş ışığından bağımsız besin üretmenin bir yolunu bulmuş.

Beş gün önce Nature Food bülteninde yayımlanan araştırmada karbondioksit, elektrik ve su, iki adımlı elektrokatalitik bir süreç yardımıyla sirkenin ana bileşeni olan asetata dönüştürülüyor. Besin üreten canlılar ise daha sonra bu asetatı karanlık ortamda tüketerek büyüyorlar. Elektrokataliz işlemine enerji sağlayan elektriğin güneş panelleriyle üretildiği bu organik-inorganik hibrit sistem, Güneş ışığının besine dönüşme verimini bazı durumlarda 18 kata kadar artırabiliyor.

UC Riverside’da kimya ve çevre mühendisliği yardımcı profesörü olan eş yazar Robert Jinkerson, “Yaklaşımımızla birlikte, normalde biyolojik fotosentezin uyguladığı sınırları aşabilen yeni bir besin üretme yöntemi belirlemeye çalıştık” diyor.

Yazar: Holly Ober/UC Riverside. Çeviren: Ozan Zaloğlu.