Yapay Fotosentezdeki Büyük Buluş, Güneş Enerjisini Yakıt Olarak Depolamayı Sağlıyor

Cihaz. Cambridge Üniversitesi

Bitkilerin görünürde çaba gerektirmeyen bir becerisi var; Güneş ışığını enerjiye dönüştürüyorlar. Bilim insanları da bu fotosentez işlemini yapay biçimde taklit etmeye çalışıyor. Yenilenebilir enerjinin nihai getirisi çok büyük olabilir. ‘Foto levhalara’ dayanan yeni bir yaklaşım ise şimdiye kadar gördüğümüz en ümit verici girişim olabilir.

Bu yeni cihaz CO2, su ve Güneş ışığını alarak, yakıt şeklinde depolanabilen oksijen ve formik asit üretiyor. Bu asit ise doğrudan kullanılabiliyor veya bir diğer temiz enerji yakıtı olabilecek hidrojene çevrilebiliyor.

Buluşun kilit noktası, fotolevha veya fotokatalizör levha. Yapıda, Güneş ışığı sudaki katmana geldiği zaman kobalt tabanlı bir katalizörün yardımıyla elektron etkileşimleri ve oksidasyon oluşumuna olanak sağlayan özel yarı iletken tozlar kullanılıyor.

Tepkimenin meydana gelmesi için başka hiçbir ilave bileşen gerekmiyor ve tamamen kendi kendine güç sağlıyor.

İngiltere’deki Cambridge Üniversitesi’nde kimyager olan Qian Wang, “Seçici olması bağlamında ne kadar iyi çalıştığını görünce şaşırdık; neredeyse hiç yan ürün oluşturmadı” diyor.

“Bazen işler beklediğiniz gibi gitmez. Fakat burada daha iyi gitti.”

David Nield/ScienceAlert. Ç: O.