Yaşamın Kökeni: Hangisi Önce Geliyor?

İlk proteinler neye benziyordu? Dünya üzerinde 3.7 milyar yıl önce ortaya çıkanlar? Weizmann Bilim Enstitüsü’nde çalışan Profesör Dan Tevfik ve Kudüs İbrani Üniversitesi’nde çalışan Prof. Norman Metanis, çağdaş proteinlerin atalarını gayet güzel temsil edebilecek protein dizilerini yeniden inşa etmişler. Araştırmacıların çalışmada öne sürdüğü yönteme göre, bu ilkel proteinler ilerleyerek canlı hücreleri meydana getirmiş olabilir.

Bir hücrenin genetik maddelerine kodlanan proteinler, yaşayan bir hücrenin vidaları, yayları ve dişlileri; yani hareket eden tüm parçaları gibiler. Fakat ilk proteinlerin hücrelerden ve bu sebeple, bildiğimiz şekliyle yaşamdan önce ortaya çıktığı varsayılıyor. Çağdaş proteinler, 20 farklı amino asitten meydana geliyor. Bunların hepsi, protein inşası için gerekli ve hepsi bir polimer (uzun, zincir benzeri bir molekül) şeklinde dizilmiş. Her bir amino asidin yerleştiği konum, proteinin işlevi için büyük önem taşıyor. Fakat ilk proteinlerin nasıl ortaya çıktığını düşünürken bir ikilem oluşuyor. Çünkü protein yapmak için gereken amino asitlerin kendileri de başka proteinler (enzimler) tarafından üretiliyor. Tavuk ve yumurta sorusuna benzeyen bu durum, şimdiye kadar sadece kısmen cevaplanmıştı.

Araştırmacılar, ornitin amino asidinin arginin amino asidine dönüştüğünü ve bu dönüşüm ilk proteinlerin oluştuğu şartlar altında devam ettikçe, günümüzdeki proteinlere benzer proteinlerin ortaya çıktığını keşfetmişler.

Weizmann Bilim Enstitüsü/ScienceDaily. Ç: O.