Yeni Biyoplastik Üretme Sistemi

Kıyıdan toplanan plastik atıklar. Jasmin Sessler/Unsplash

Teksas A&M Üniversitesi AgriLife Araştırma’da çalışan bir araştırma takımı, karbondioksit kullanarak biyolojik şekilde çözünebilen plastik (biyoplastik) oluşturan bir sistem geliştirmiş. Sistemle üretilen biyoplastikler, günümüzde kullanılan ve parçalanamayan plastiklerin yerini alabilir. Araştırmada, parçalanamayan plastiklerin birikimi ve sera gazı yayılımlarının iyileştirilmesi olmak üzere iki problem ele alınıyor.

Geçtiğimiz hafta Chem bülteninde yayımlanan araştırma, Teksas A&M Bitki Patolojisi ve Mikrobiyoloji Bölümünde yardımcı profesör olarak çalışan Susie Dai (PhD) ve önceden Teksas A&M Bitki Patolojisi ve Mikrobiyoloji bölümünde sentetik biyoloji ile yenilenebilir ürünler bölümü başkanlığını yürüten ancak şimdilerde St. Louis – Washington Üniversitesinde Enerji, Çevre ve Kimya Mühendisliği Bölümlerinde profesör ve kürsü başkanı olan Joshua Yuan’ın ortak çalışması.

Dai, günümüzdeki petrole dayalı plastiklerin kolay parçalanamadığını ve ekosistemlerde, nihayetinde de okyanuslarda büyük bir sorun yarattığını söylüyor.

Teksas A&M Tarım ve Yaşam Bilimleri Fakültesinde çalışan araştırma takımları, bu sorunları ele almak için neredeyse iki yıl çalışarak bütüncül bir sistem geliştirmişler. Sistemde, bir besin çözeltisinde CO2 yardımıyla bakteri yetiştirilip biyoplastik üretiliyor.

Yazar: Helen White/Teksas A&M AgriLife İletişim. Çeviren: Ozan Zaloğlu.