Yeni Çalışma, Süperkütleli Kara Deliklerin Karanlık Maddeyle Oluşabileceğini Öne Sürüyor

Sanatçının, merkezinde süperkütleli bir kara delik bulunan kuasar tasviri. Canlandırma: Uluslararası Gemini Gözlemevi/ NOIRLab/ NSF/ AURA/ P. Marenfeld/ UANews

Yapılan yeni ve kuramsal bir çalışmada, karanlık maddeden süperkütleli kara deliklerin oluşumuna yönelik yeni bir mekanizma öneriliyor. Çalışmayı yürüten uluslararası araştırma takımına süperkütleli karadelikler, ‘normal’ maddeyi kapsayan geleneksel oluşum senaryolarından ziyade, doğrudan galaksilerin merkezlerindeki yüksek yoğunluklu bölgelerde bulunan karanlık maddeden oluşabilir. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society bülteninde yayımlanan sonuçlar, evrenbilim ve evrenin ilk zamanlarına yönelik önemli sonuçlar doğurabilir.

Süperkütleli kara deliklerin başlangıçta tam olarak nasıl oluştukları, günümüzdeki galaksi evrimi çalışmalarında yer alan en büyük problemlerden biri. Süperkütleli kara delikler, Büyük Patlama’dan sonra 800 milyon yıl kadar erken bir zamanda gözlenmiş. Nasıl bu kadar hızlı büyüdükleri ise hâlâ açıklanabilmiş değil.

Standart oluşum modelleri, normal baryonik maddenin (yıldızları, gezegenleri ve bütün görünür cisimleri oluşturan atomlar ile elementler) kütleçekim altında çökerek kara delikleri oluşturduğunu ve bunların daha sonra zamanla büyüdüğünü söylüyor. Fakat bu yeni çalışmada, karanlık maddeden meydana gelen ve seyreltik bir karanlık madde halesiyle çevrili dengeli galaktik çekirdeklerin muhtemel mevcudiyeti araştırılıyor. Araştırmanın sonucunda, bu yapıların merkezlerinin çok yoğun hale gelebileceği ve önemli bir eşik aşıldıktan sonra çökerek, süperkütleli kara deliklere dönüşmüş olabilecekleri bulunmuş.

Modele göre bu durum, öne sürülen diğer oluşum mekanizmalarından çok daha hızlı bir şekilde gerçekleşmiş ve evrenin ilk zamanlarındaki süperkütleli kara deliklerin, mevcut anlayışın aksine içinde bulundukları galaksilerden önce oluşmasına olanak sağlamış olabilir.

İngiltere Kraliyet Gökbilim Derneği. Ç: O.