Yeni Keşfedilen Hücre, Kalbin Atış Hızını Düzenliyor

Görüntüde, bir zebra balığının kalbini çevreleyen nöronlar (mavi) ile astrosit benzeri kalp bağ gliya (yeşil) hücreleri görülüyor. Görüntü: Nina L. Kikel Coury

Notre Dame Üniversitesinde çalışan araştırmacılar, kalbin atış hızını düzenlemeye yardımcı olabilecek yeni bir hücre tipi keşfetmişler. Keşif, belli tipte doğuştan kalp bozuklukları ve kalbi kapsayan diğer hastalıkların anlaşılmasında önemli bir anahtar olabilir.

Notre Dame Üniversitesi Biyolojik Bilimler Bölümünde yardımcı profesör olan Cody Smith’in laboratuvarında yürütülen araştırmaya göre bağ gliya şeklinde adlandırılan hücreler, beyinde bulunan ve astrosit adı verilen gliyal hücreleri andırıyor. Yeni keşfedilen bu hücreler ortadan kaldırıldığında kalp atışının hızlandığı, hücrelerin gliyal gelişimine yön veren kilit bir gen ortadan kaldırıldığında ise kalbin düzensiz attığı görülmüş. İçerisinde Gülberk Özçebe ve Pınar Zorlutuna’nın da bulunduğu araştırma takımının çalışması, iki gün önce PLOS Biology bülteninde yayımlandı.

Üniversitenin Kök Hücre ve Onarıcı Tıp Merkezinde de çalışan Smith, “Bana göre büyük bir keşfin tanımı, çok daha fazla soruya yol açan bir şey keşfetmenizdir ve bence bu da öyle bir şey” diyor. “Bu keşifle beraber, varlığından bile haberdar olmadığımız 100 soru ortaya çıktı. Dolayısıyla, daha önce üzerinde hiç çalışılmamış bu güzergâhı araştırmak için o soruların izinden gideceğiz.”

Keşif ve doğuştan kalp bozuklukları arasında kesin bir bağlantı olmasa da, yeni keşfedilen bağ gliya hücreleri kalbin dışarı akış yolunda bulunuyor; yani pek çok doğuştan kalp bozukluğunun bulunduğu yerde. Gelişim sırasında oluşan bir yapı olan bu dışarı akış yolu, kalp karıncıklarını kalpten çıkan atardamarlara bağlayan bir güzergâha katkı sunuyor. Söz konusu hücreleri ilk olarak zebra balıklarının kalbinde keşfeden araştırma takımı, hücrelerin hem fare hem de insan kalbinde de bulunduğunu doğrulamış.

Yazar: Deanna Csomo Ferrell/Notre Dame Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.