Yıldız Yutarken Ortaya Çıkan Orta Boyutlu Kara Delik

Gökbilimciler, 850 milyon ışık yılı uzaklıktaki SDSS J152120.07+140410.5 galaksisinde kara delik tarafından parçalanan bir yıldız keşfetmiş. Araştırmacılar, AT 2020neh şeklinde adlandırılan ve görüntünün merkezinde gösterilen olayın akıbetini incelemek üzere NASA'nın Hubble Uzay Teleskobu'nu buraya yöneltmiş. Hubble'ın morötesi kamerası, AT 2020neh'in yer aldığı galaksi merkezi civarında oluşan bir yıldız halkası görmüş. Görüntü: Ryan Foley/UC Santa Cruz, NASA, ESA

Cüce bir galakside gizlenen orta boyutlu bir kara delik, çok yakın mesafeden geçen talihsiz bir yıldızı yuttuğunda kendini ortaya çıkarmış. “Kütleçekim bozma olayı” şeklinde bilinen bir olguyla parçalanan bu yıldız, cüce galaksideki bütün yıldızların ışığını gölgede bırakan kısa süreli bir parlama meydana getirmiş. Bilim insanları, bu radyasyon parlaması sayesinde kara delikler ve galaksiler arasındaki ilişkileri daha iyi anlayabilir.

Parlama, kozmik patlamaların ve kısa süreli astrofizik olaylarının tespit edilmesi amacıyla yürütülen Genç Süpernova Deneyi (YSE) gözlemindeki gökbilimcilerce yakalanmış. Santa Cruz – California Üniversitesi (UC Santa Cruz), Kopenhag Üniversitesi Niels Bohr Enstitüsü ve Washington Eyalet Üniversitesinde çalışan bilim insanlarının öncülük ettiği uluslararası araştırma takımı, keşfi iki gün önce Nature Astronomy bülteninde yayımlanan bir makalede duyuruyor.

UC Santa Cruz’da gökbilim ile astrofizik yardımcı profesörü olan ve YSE gözleminin planlanmasına yardım eden makale eş yazarı Ryan Foley, “Keşif büyük bir heyecan yarattı çünkü kütleçekim bozma olaylarını kullanarak hem sessiz cüce galaksilerde daha fazla orta boyutlu kara delik bulabilir hem de bunların kütlelerini ölçebiliriz” diyor.

Niels Bohr Enstitüsünde çalışan makale birinci yazarı Charlotte Angus, bulguların gelecekte orta boyutlu kara deliklere yönelik yürütülecek çalışmalar için bir temel sağladığını söylüyor.

Yazar: Tim Stephens/Santa Cruz – California Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.