Bu hafta YouTube paralı abonelik servisinin tanıtımını yaptı. Yıllardır devam eden reklam destekli iş modelinden sonra, ünlü video sitesi karşımıza YouTube Red porjesi ile çıktı. Aylık 9,99$’lık ücrete tabi olan servisle birlikte aboneler, normal kullanıcıların erişemeyeceği bazı içeriklere ve özel bölümlere erişebilme şansına ve reklamsız video izleme deneyimine sahip olacaklar. Bunu daha önce nerede görmüştük?
Hulu adlı video yayın servisi 2008’de faaliyete geçtiğinde, kullanıcılar televizyon programlarını yasal bir şekilde internetten izleme şansına sahip olmuşlardı. Popüler birçok kanalı bünyesinde barındıran ve normal televizyon yayınlarından çok daha az reklama sahip olan Hulu, birçok kullanıcı için çok cazip bir seçenek olmuştu. Ta ki Hulu Plus’a kadar.
Ayda 9,99$ gibi makul bir ücretle kullanıcılara bilgisayarlar dışında telefon, tablet ve set üstü cihazlarından yayınları izleyebilme imkanı tanıyan Hulu Plus, aynı zamanda paralı hizmetinde birçok yayının kendi bünyelerinde olduğunu kullanıcılara vaat ediyordu. Ancak son zamanlarda Hulu Plus kullanan varsa bunun doğru olmadığını rahatlıkla görecektir.
Hulu Plus ilk çıktığında normal versiyonundan daha az reklama sahip olma özelliğine de sahipti. Şu anda ise normal Hulu ile Hulu Plus arasında reklam miktarı açısından bir fark bulunmamakta. Ancak sonradan piyasaya sürülen 12,99$ değerindeki Hulu Plus Plus, tamamen reklamsız olma özelliğini taşıyor.
Şimdi tekrar YouTube Red’e geçelim. YouTube en başta tamamen reklamsız bir siteyken, önce videoların yan tarafında reklam göstermeye, sonrasında ise reklamları videoların içine entegre etmeye başladı. Reklamların çoğu ilk 5 saniyeden sonra atlatılabiliyor ve uzun reklamlar genelde yer almamakta. Ancak bu durum Google’ın YouTube Red programını kullanıcılar arasında yaymak istemesiyle birlikte değişebilir (Hulu gibi).
Ancak YouTube’un Hulu ile karşılaştırılması çok hakkaniyetli bir davranış değil. Hulu ile yaşadığımız tecrübelerin Red ile ilgili tecrübelerimizi etkilemesine izin vermemek en mantıklısı. Hulu’nun sahipleri (Disney, 21st Century Fox ve NBC Universal) genelde kullanıcılarına videoları para ile sunarken, Google “bedavaya sunma” konusunda daha başarılı diyebiliriz. Google’ın birçok hizmeti, kotanızdan beslenme dışında size ek maaliyet çıkarmayan reklamlar sunmakta. Google, kullanıcıları kısıtlayıcı politikalarla paralı aboneliğine geçirmek yerine, kullanıcıların YouTube’u kullanmayı devam ettirmeleri için Hulu benzeri bir kumar oynamayacaktır diye düşünüyoruz.
Ancak kim bilebilir ki? Belki de YouTube’un “Red”i bir isim değil, bir uyarıdır.