Zengin Evler Daha Çeşitli Böceklere Sahip

Gelir düzeyi yüksek olan bölgelerdeki evlerin çok değişken zevkleri var… Sinek ve örümcekler gibi. Yeni bir çalışmaya göre bu evlerde, pek zengin olmayan bölgelere göre daha çok çeşit eklembacaklı bulunuyor.

Bunun sebebi aslında evin dışında yatıyor. Genel olarak bir semt ne kadar lüks ise canlı türleri açısından da o kadar zengin. Bu “lüks etkisi” daha önceden bitkilerde ve kuş, yarasa ve kertenkele gibi bina dışında yaşayan hayvanlarda gözlemlenmişti. Bitkilerde bağlantı oldukça açık; zengin ev sahiplerinin bahçe düzenlemesine harcamak için daha çok paraları var ve genelde daha yeşil ortamlarda yaşıyorlar. Bu bitkiler de hayvanlar için daha çok yemek ve yaşam alanı anlamına geliyor.

Araştırma ekibi Kuzey Karolina’nın Raleigh şehri civarındaki 50 evi inceleyerek ortalama bir evde 100’den fazla eklembacaklı türü bulunduğunu tespit etti. Bu küçük ev sakinlerinin çoğu zararlı değil. Bu “harika iç mekanların eklembacaklıları” anketi verilerini kullanarak bilim insanları, çevre düzenlemesi ve sosyoekonomik statünün ev ve iç mekanlardaki böcek çeşitliliğini nasıl etkilediğini araştırdılar.

Bu ekibin 2 Ağustos’ta Biology Letters’da yazdığı yazıya göre “Daha fakir olan semtlerdeki evlerde daha çok eklembacaklı bulunduğu hakkında genel bir algı var”. Ancak çalışmalarının sonucuna göre bu inanç yanlış.

Evimizde bulduğumuz çoğu eklembacaklı aslında yanlışlıkla içeri girmiş dış mekan türleri. Bilim insanlarının karşılaştığı eklembacaklıların çoğu sinekler, örümcekler, kınkanatlı böcekler ve karıncalar olmasına rağmen ev tozu akarı gibi daha çok insanlara bağlı küçük böcekler de bulundu. Ortalama yıllık geliri 33.000 dolar olan mahallelerdeki evlerde aşağı yukarı 74 eklembacaklı ailesi bulunurken ortalama yıllık geliri 176.000 dolar olan evlerde ise 105 eklembacaklı ailesi bulundu.

Böcekbilimciler etrafı daha çok çeşit bitkiyle çevrili olan büyük evlerde daha çok çeşit eklembacaklı bulmayı bekliyorlardı. Ancak bu bölgelerde, çok az yeşillik bulunan evlerde bile, diğer yeşillikli evlerin arasında bulundukları için eklembacaklı çeşitliliği yüksek bulundu.

Bu anket ilginç olmasına rağmen her yerdeki böcek çeşitliliğini temsil etmiyor. Çünkü bilim insanları sadece bir şehirdeki müstakil evleri çalışma grubu olarak kullandılar. Ancak iç mekanlarımızın doğayla nasıl bağlantılı olduğunu gösteriyor. Ekibe göre “Semtlerimizin ve şehirlerimizin düzenlenmesi, ağaçlar ve kuşlardan yatak odamızdaki ve bodrumumuzdaki eklembacaklılara kadar, biyolojik çeşitliliği etkileyebilir”.

Nora Koparan