Zürafalar Dört Farklı Türe Sahip Olabilir

Samburu Ulusal Parkı, Kenya'da bir ağsı desenli zürafa
Samburu Ulusal Parkı, Kenya’da bir ağsı desenli zürafa

Afrika savanının bu uzun bacaklı, ince zürafaları, göründükleri kadar yalnız olmayabilir. En azından genetik açıdan.

Current Biology sitesinde yayınlanan bir makalede, araştırmacılar zürafaların aslında tek bir tür değil, 1-2 milyon yıldır türler arasında çiftleşme olmadığı için evrimleştikçe genetik olarak farklılaşan dört ayrı tür olabileceklerini öne sürüyor.

Öne sürülen dört tür şunlar; Giraffa giraffa, güney zürafası, G. tippelskirchi, Masai zürafası, G. reticulata, ağsı desenli zürafa ve G. camelopardalis, kuzey zürafası. Araştırmacılar ayrıca sonuncusu için bir alt tür tanımlıyor. G. c. camelopardalis, Nubia zürafası.

Araştırmacılar türler arasındaki farklılığı boz ayı ve kutup ayısı arasındaki farklılığa benzetiyor. Arada bir fark var, ama devasa bir fark değil. Kutup ayıları ve bozayılar çiftleşip Grizzly ayısı adı verilen verimli döller elde edebiliyorlar. Neyse, zürafalara dönelim.

Eğer bu tür farklılıkları kabul edilirse (bazı araştırmacılar daha önce zürafaları alt türlere ayırmadan önce genetik olarak yeniden sınıflandırmayı denemişti) zürafalar için değişecek olan durum; hangi türlerin tükenme tehlikesinde olduğunu daha net görebilecek olmamız. Zürafa Koruma Derneği kurucularından ve baş editörü olan Julian Fennessy, bu konu hakkında şöyle diyor: “Artık dört ayrı tür olması, bu türlerin korunma durumunun analiz edilmesini ve eğer gerekliyse bu türlerin IUCN kırmızı listesine eklemesini kolaylaştıracak.”.

Uluslararası Doğadaki Tehdit Altında Olan Türlerin Kırmızı Listesini Koruma Derneği (IUCN kırmızı listesi), dünyadaki türlerin ve popülasyonların sağlığını takip eden bir kurum. Mevcut listede zürafalar tek bir tür olarak yazıyor, ayrıca iki alt tür hakkında tehdit değerlendirmeleri mevcut; Rotschild zürafası ve Batı Afrika zürafası. Bu iki alt tür de tehdit altında olarak listeleniyor. Ancak tek bir tür olarak zürafalar listede tehdit altında olarak değerlendirilmiyor. Yeni sınıflandırmaya göre, Rotschild zürafasının da Nubia zürafası olduğunu anlaşılmasıyla bu iki alt tür de G. camelopardalis grubuna giriyor.

Çeviren : Berk Topal