Dev Disk Galaksisi, Galaksilerin Doğumuna Dair Bildiklerimizi Değiştirebilir

Bir sanatçının galaksiye dair izlenimi. NRAO/AUI/NSF, S. Dagnello

Büyük Patlama’dan 1.5 milyar yıl sonra oluşan devasa ve disk şeklinde dönen bir galaksi, galaksi oluşumuna dair fikirlerimizi altüst edebilir.

Geleneksel galaksi oluşum modellerine ve çağdaş kozmolojiye göre galaksiler, karanlık madde haleleriyle başlayarak oluşuyor. Bu haleler zamanla gaz ve maddeyi kendine çekiyor ve sonunda tam teşekküllü galaksiler meydana getiriyor. Önemli yıldız ve gaz diskleriyle oluşan Samanyolu galaksisi gibi disk galaksilerinin ise, “sıcak kip” galaksi oluşumu şeklinde adlandırılan bir yöntemle oluştuğu düşünülüyor. Burada gaz, galaksinin merkez bölgesine doğru düşüyor ve ardından soğuyup yoğunlaşıyor.

Bu sürecin epey kademeli olduğu ve uzun zaman aldığı düşünülüyordu. Fakat yeni keşfedilen “Wolfe Diski” lakaplı DLA0817g galaksisi, disk galaksilerinin çok çabuk oluşabildiğini akla getiriyor. Bilim insanları, Güneş’imizin 70 milyar katı kütleye sahip bu galaksinin, evrenin ilk zamanlarında oluştuğuna inanıyor. Araştırmacılara göre galaksi, “soğuk kipte” oluşmuş olabilir. Fakat hipotezin doğrulanması için daha fazla gözlemin yapılması gerekiyor.