Eski Bir Gen Hala Farelerde Cinsiyet Belirliyor

imb4

Y kromozumun evriminden önce, Dmrt1 geni hayvanların cinsiyetine karar veriyordu. Bu gen, sürüngenler ve kuşlar gibi omurgalılarda hala aktif fakat memeliler artık bu geni kullanmıyor. Fakat Development dergisinde yayınlanan bir habere göre, bir grup araştırmacının yaptığı çalışma farelerde bu gene geri dönüşün olduğunu gösterdi.

Bir genin asıl amacı değiştirildiğinde “biz o genin orijinal fonksyonunu kaybettiğini ve doğru yerde veya doğru zamanda ifadelendirilmediğini var sayıyoruz” diyor makalenin baş yazarı Peter Koopman. Kendisi şu anda Queensland Üniversitesi’nde çalışıyor. Araştırmacılar Dmrt1‘i eski Dmrt1ler ile karşılaştıracaklarında onun işlevini kaybettiğini ya da eksi fonksyonunun yerini başka fonksyonların aldığını umuyorlardı. Fakat Dmrt1 geni ifadelendirildiğinde hala çalışıyor olduğunu gördüler: Başarılı bir şekilde dişi fareyi erkeğe çevirebiliyor.

Bu bulgu bilim insalarını cinsiyet çeşitliği yaratmaya ve soyu tükenme tehlikesi altında olan türleri kurtarmaya yönelik çalışmalar yapmaya yöneltti. Eğer araştırmalar başarıyla sonuçlanırsa bunları gerçekleştirmek mümkün olacak.

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...