12.000 Yeni Mikrop Türü

Petri kabındaki mikroplar. CDC

Mikropları bir petri kabında çoğaltmak oldukça basit; herhangi bir şeyden sürüntü alın, bu sürüntüyü bir agar plakasına sürün ve sıcak bir odada birkaç gün boyunca bekletin. İşte, birkaç kürklü arkadaş yetiştirdiniz.

Fakat petri kabında yetiştirebildiğiniz mikrop türleri; sürüntüyle alınabilen bakterilerin, arkelerin ve diğer mikroorganizmaların sadece küçük bir kısmını oluşturuyor: İçinde yetiştirdiğiniz koşullara uyumlu olanları.

Bu canlıların ezici bir çoğunluğu, bizim sağlayabildiğimiz ortamları sevmiyor ve bu yüzden, bir petri kabında itaatkar şekilde büyümüyorlar.

Şimdiyse uluslararası bir araştırma takımı, metagenomik adı verilen bir yöntem kullanarak, daha önce laboratuvarda hiç yetiştirilmemiş 12.556 yeni bakteri ve arke türü bulduğunu bildiriyor.

Çalışmanın ilk yazarı ve DOE Ortak Genom Enstitüsü’nde genetikçi olan Stephen Nayfach, “Mikropları laboratuvarda yetiştirme ihtiyacı olmadan, doğrudan dizilenmiş çevresel örneklerden metagenomu birleştirilmiş binlerce genomu (MAG) yeniden oluşturduk” diyor.

“Bu çalışmayı önceki girişimlerin önüne geçiren şey, analiz ettiğimiz örneklerin çevresel açıdan kayda değer oranda çeşitli olması.”

Dizilenen MAG’ların konumlarını ve tiplerini gösteren harita. Nayfach vd., Nature Biotechnology, 2020