Yaygın Antioksidan Derideki Yaşlanma Belirtilerini Yavaşlatıyor

“Görmekte olduğumuz etkiler geçici değil.”

Laboratuvarlarda boya olarak kullanılan yaygın bir antioksidan, bir gün yaşlanma belirtilerini yavaşlatmak için cilt bakım kremlerine eklenebilir. Yeni bir çalışmaya göre, metilen mavisi olarak adlandırılan kimyasal, fibroblast olarak adlandırılan hücrelerin daha uzun yaşamasına, daha hızlı çoğalmasına yardımcı oluyor ve yaşlanma belirtilerini diğer birkaç antioksidandan daha az gösteriyor.

Maryland Üniversitesi’nden baş araştırmacı Zheng-Mei Xiong şöyle söylüyor: “80 yaşından büyük olan bireylerden alınmış deri fibroblastlarının, metilen mavisi içeren bir ortamda çok daya iyi büyüyerek hücre ihtiyarlık işaretlerinin azalmasını görmekten heyecan ve cesaret duydum.” ‘Hücre ihtiyarlığı’, normal hücrelerin çoğalmayı durdurmasını açıklamak için kullanılıyor.

Fibroblastlar, kıkırdak veya kemik gibi maddeleri üremekten sorumlu olan bir bağ doku ailesinin üyesidir.

Fibroblastlar derimizde uzun kolajen lifleri (derinizi yırtılmaya direnecek kadar sağlam hale getirmek bakımından önemli bir bileşendir) ve elastin adı verilen bir protein üretir (bu protein derinize esneklik katar ve bu sayede deriniz gerilip eski haline gelebilir).

Bizler yaşlandıkça fibroblastlar daha düşük miktarda kolajen ve onu parçalayan daha yüksek miktarda bir enzim üretir.

Parçalanmış kolajen lifleri, sağlam bir deri yapısı sağlamada bozulmamış lifler kadar etkili değillerdir. Ayrıca fibroblastların tutunacağı bir şey sağlamazlar ve onların çökerek çok daha az kolajen yapmasına neden olurlar. Bu geri besleme döngüsü, ince derinin kolayca yırtılmasına yol açar.

Ayrıca fibroblast hücreleri zamanla daha düşük miktarlarda elastin üreterek, vücudun deri katmanının pürüzsüz, kırışıksız bir yüzeye doğru geri çekilmesini önler.

Maalesef fibroblastlar kapanmadan önce sadece yaklaşık 60 kez çoğalmaya eğilimlidir. Bunun sebebi büyük oranda, bunlar çoğaldıkça DNA’larının giderek daha fazla miktarda hasar görmesidir. Ayrıca yaş ile birlikte daha sert hale gelmeye yatkın olurlar ve hücrelerin deri üzerinde hareket etmeleri zorlaşır.

Bir fibroblast DNA’sındaki hasarı, güneşteki morötesi radyasyondan sigara dumanındaki kanserojenlere kadar pek çok şey artırabilir. Tepkisel oksijen türü (ROS) adı verilen bir kimyasal ailesi de DNA’ya atılıp hücre yapılarına zarar vererek, oksidatif baskı adı verilen bir şey oluşturabilir.

Güneş kremi sürüp sigara içmekten kaçınabilsek de, ROS üretiminden kaçınmak için yapabileceğimiz pek fazla şey yoktur çünkü bunlar vücudumuzun normal metabolizmasının oluşturduğu bir yan üründür.

Antioksidanlar burada devreye girer. Bunlar kuramsal olarak ROS moleküllerinin diğer kimyasalları oksitlemesini önleyerek, hasarı önleyebilen bileşenlerdir.

Kıdemli araştırmacı Kan Cao şöyle söylüyor: “Bizim çalışmamız, metilen mavisinin cilt bakım ürünlerinde kullanılmak üzere güçlü bir antioksidan olabileceğini öne sürüyor.

“Görmekte olduğumuz etkiler geçici değil. Metilen mavisi, deri hücrelerinde köklü ve uzun vadeli değişimler oluşturuyor gibi görünüyor.”

Takım dört hafta boyunca sağlıklı orta yaşlı bağışçılardan, 80 yaşından büyük olan bireylerden ve erken yaşlanma durumuna sahip olan daha genç bireylerden alınan deri hücrelerine metilen mavisi uyguladı.

Ayrıca, insan epidermis dokusunu taklit eden ve katmanlar halinde sıralanmış canlı dokulara dayalı olan bir tür yapay deri örneğine de antioksidan uyguladılar.

Cao şöyle söylüyor: “En şaşırtıcı olanı, metilen mavisi uygulanan deri örneğinin daha fazla su tuttuğunu ve kalınlığının arttığını gördük; bunların ikisi de genç derilere özgü özellikler.”

Bu 3B canlı hücre epidermis örneğinin kullanılması, aynı zamanda gelecekte bakım ürünlerinin test edilmesi konusunda umut vadediyor.

“Belki yakın gelecekte bu sistemi biyolojik yazdırma ile uyarlayıp, bir hastanın ihtiyaçlarına özel olan ısmarlama bir deneme ortamı sağlamak için hastanın kendi hücrelerini kullanabiliriz,” diyor Sao.

Metilen mavisi, ilaç biliminde yeni bir şey değil ve methemoglobinemi adı verilen bir sağlık durumunda aşırı bir hemoglobin üretimini tedaviyi etmek için zaten yaygın şekilde kullanılıyor.

Ayrıca, bitki veya hayvan hücrelerindeki çekirdeğin daha belirgin şekilde göze çarpmasını sağlayan bir boya ve oksijen mevcut olduğu zaman maviye dönüşen bir gösterge olarak çoğu mikrobiyoloji laboratuvarı tezgâhında kullanılıyor.

Cao şöyle söylüyor: “Metilen mavisi içeren bakım ürünlerinin formülünü hazırlamaya şimdiden başladık. Şimdi bunu pazarlanabilir ürünlere dönüştürmeye bakıyoruz.”

Bir cilt bakımı ürününde kullanılan yoğunluklar, cildinizi Şirinler mavisine dönüştürmek için yeterli olmayacaktır, fakat daha fazla denemenin yapılmasıyla, bu antioksidanın cildinizin biraz daha genç görünmesine yardımcı olması mümkün.

Her ne kadar ilaçsal bir gençlik çeşmesinden uzak olsa da, en azından belirli antioksidanlara sahip cilt bakım ürünlerinin kullanımının, yaşlanma işaretlerini azalttığını öne süren bazı çalışmalar bulunuyor.

Fibroblastların yeni gibi iyi davranmasını sağlamak amacıyla daha iyi bir yol bulana kadar, şu bebek pürüzsüzlüğündeki cilde tutunmak amacıyla metilen mavisi gibi antioksidanların sağlayabildiği yardıma bel bağlamamız gerekebilir.

Bu araştırma Scientific Reports bülteninde yayınlandı.

1. “Belki yakın gelecekte bu sistemi biyolojik yazdırma ile uyarlayıp, bir hastanın ihtiyaçlarına özel olan ısmarlama bir deneme ortamı sağlamak için hastanın kendi hücrelerini kullanabiliriz”- Bunu başaracaklarından eminim, sonuçta laboratuvar ortamında deri, kulak, burun vs. gibi organlar üretildi.