2 Milyar Yıl Önce Gerçekleşen İlginç Enfeksiyon

Legionella sp. bakterisi. Fotoğraf: James Gathany/CDC

Uppsala Üniversitesinde çalışan araştırmacılar, legionalla bakterisinin atalarının iki milyar yıl önce ökaryotik hücrelere bulaştığını keşfetmişler. Söz konusu olay, ökaryotlar bakteriler ile beslenmeye başladıktan kısa süre sonra meydana gelmiş. Molecular Biology and Evolution bülteninde yayımlanan yeni çalışmada aktarılan bulgular, mitokondrinin mi yoksa fagositozun mu daha önce geldiğine yönelik ‘tavuk-yumurta’ tartışmasıyla da alakalı.

Tıbbi Biyokimya Bölümünde evrimsel mikrobiyoloji yardımcı profesörü olan ve çalışmaya önderlik eden Lionel Guy, “Çalışmamız, zararlı bakterilerin nasıl ortaya çıktığını ve karmaşık hücrelerin daha basit hücrelerden nasıl evrimleştiğini anlamamıza yardımcı olabilir” diyor.

Legionella bakterisinin ataları, iki milyar yıl önce de ökaryotların kendilerini sindirmesinden kaçınabiliyormuş. Bakteriler, çoğalmak için ökaryotik hücreleri kullanmaya başlamış. Amipler, mantarlar ve biz insanlar, çekirdekli ve karmaşık hücreler olan ökaryotik hücrelerden oluşuyoruz.

Lejyoner hastalığına sebep olan legionella bakterisi, Legionellale’lar adı verilen büyük bir bakteri grubuna ait. Bütün Legionella bakterileri ökaryotik hücrelere; yani amiplere, böceklere ve bizim kendi hücrelerimize bulaşabiliyor.

Tıbbi Biyokimya ve Mikrobiyoloji Bölümünde araştırmacı olan Andrei Guliaev, “Ökaryotların halen oluşmakta olduğu yaklaşık iki milyar yıl önce, tüm bu grubun atalarının daha basit hücrelerden bugünkü karmaşık hücre yapısına evrimleştiğini keşfettik” diyor. “Legionella’ların, ökaryotik hücrelere bulaşan ilk bakterilerden olduğunu düşünüyoruz.”

Kaynak: Uppsala Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.