80’lerde Geliştirilen ‘Yürüyen Kamyon’

0
Ohio State Üniversitesi

ABD ordusu, 1980’li yıllarda milyonlarca dolar harcayarak altı ayaklı, yürüyen kamyonlar geliştirmiş. 1980’lerde gezegen üzerindeki kara parçalarının yarısından fazlasının geleneksel tekerli ve paletli taşıtlarla geçilemeyeceğini anlayan ordu, bu yüzden Ohio State Üniversitesi ve birkaç diğer harici müteahhit ile ortaklık yaparak, Uyumlu Süspansiyon Taşıtı’nı (ASV) geliştirmiş. Bir kamyon boyutundaki altı ayaklı bu hidrolik robot, bir makine operatörü tarafından idare ediliyor.

Ohio State Üniversitesi

Taşıt çok karmaşık ve bir o kadar da yavaş olmasına rağmen, yapay bacaklarla gezinti yapmayı bilim kurgu sayfalarından çıkarıp gerçeğe dönüştürmede başarılı bir girişim niteliği taşıyor. Üstelik bu ürpertici mekanik hayvan oyununda, Boston Dynamics’i onlarca yıl geride bırakarak… Savunma bakanlığının İleri Araştırma Projeleri Ajansı (DARPA) tarafından geliştirilen proje, 1981 yılının Ocak ayında başlamış ve dokuz yıl devam etmiş. Kendinden önce gelen ve daha kaba olan deneylerden farklı şekilde; makinede bulunan 17 bilgisayar, taşıtın altı ayağıyla atılan her adımı idare eden operatörün fiziksel ve zihinsel yönden tükenmemesini sağlıyor. Bu bilgisayarlar, günümüz ölçütleriyle inanılmaz derecede zayıf. Taşıtın metalik omuzlarının üstünde görülen dikdörtgen biçimindeki dev kutular, hidrolik hazneler değil. Her biri, ayakları kontrol eden altı Intel ’86/30′ 128k, 8-bit bilgisayardan birini barındırıyor.

The New York Times

Geri kalan 11 bilgisayar ise kokpit içindeki CRT ekranları kontrol etmek, ayaklardan ve ayaktaki basınç algılayıcılarından toplanan verileri çözümlemek ve kabinin üstüne monte edilen 128×128 piksellik taramalı uzaklık ölçerden gelen verilere göre makinenin ayak basacağı en iyi yeri belirlemek gibi çeşitli görevler yapıyormuş. Tüm bu veriler daha sonra, ASV’nin aylak aylak gezinmesi amacıyla Pascal programlama dilinde yazılan ve 150.000 satır koddan oluşan işletim yazılımı tarafından yorumlanıyormuş. Bilgisayarlı unsurlar burada bitiyor. Taşıt, sürülmekten çok “idare edilen” bir makine olarak tanımlanıyor. Operatör, bir klavye ve joystick yardımıyla ASV’ye nereye gideceğini söylüyor ve ardından onu bu yöne yolluyormuş. Projeye olan ilginin azalmasıyla birlikte, proje 1990’da sona erdirilmiş.

Peter Holderith/The Drive. Ç: O.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz