ABD’nin Batısında Ölen Binlerce Kuş, Çok Daha Büyük Bir Çevre Trajedisini Ortaya Çıkarabilir

Mor-yeşil kırlangıçların ve diğer göçmen kuşların yıpranmış cesetleri, ABD'nin New Mexico ile diğer Batı eyaletlerinde bulundu. Devon Yu/Deposit Photos

Jon Hayes, 9 Eylül günü e-posta kutusunu açtığında, kendisini bekleyen ilginç bir mesaj bulmuş. Meslektaşları, sayıları tuhaf şekilde yüksek olan kuş cesetleri buluyormuş. Bu kuşların çoğu, her sonbaharda ABD’den göç eden ufak türlermiş. İki gün sonra, Albuquerque’de bisiklet sürerken kuşları kendi de görmüş. O anları, “Yolun kenarında ölmüş kırlangıçların miktarını görünce hayret etmiştim” diye hatırlıyor Hayes. Güney New Mexico eyaletinde ayrı bir olay gibi görünen bu durum, saatler içerisinde ulusal haberlere konu olmuş.

Sözcü Tristanna Bickford’un aktardığına göre, geçtiğimiz hafta New Mexico Av ve Balık Bakanlığı’na 300’e yakın kuş cesedi getirilmiş. Bunların çoğu, White Sands Füze Deney Atış Yeri’nde (20 Ağustos’ta ilk cesetlerin bulunduğu yer) ve New Mexico Eyalet Üniversitesi’nde (NMEÜ) biyologlar tarafından toplanan kuşlarmış.

Eski bir yaban hayatı biyoloğu ve şimdilerde Audubon New Mexico Koruma Kurumu’nda icra direktörü olan Hayes, “Bu olay, bu alanda çalışan herhangi birinin daha önce gördüğü türden bir şey değil” diyor. “Göç eden kuşlar sık sık strese giriyor ve tükeniyor. Fakat bu durum, tek tük birkaç kuşun ölümüyle sonuçlanıyor; binlercesinin düşüp öldüğünü görmezsiniz.”

Bu kitlesel ölümleri araştıran kuşbilimciler, neler olduğuna dair muhtemel açıklamalar olarak Batı Yakası’ndaki orman yangınlarına, geçen hafta New Mexico’ya giden olağanüstü soğuk hava kitlesine ve bölgede görülen sürekli bir kuraklığa işaret ediyor. Daha genel anlamda ise bilim insanları, bu olağanüstü hava olaylarının, iklim değişiminin doğal döngüleri değiştirme biçimlerine yönelik yapılan tahminlerle uyum gösterdiğini belirtiyor. “Gezegen ve ekosistemin kesin bir sıkıntı içinde olduğunu gösteren bir işaret daha” diyor Hayes.

Biyologlar kuşların gerçek ölüm sayısından emin olmasa da, miktarın yüz binlerce olabileceğini tahmin ediyorlar. NMEÜ’de kuşbilimci olan Martha Desmond, CNN ile yaptığı bir röportajda, “Sadece gördüğümüz miktara bakarak, bunun çok geniş çaplı bir olay olduğunu biliyoruz” diyor.

Çoğu kuş, öldükleri zaman fiziksel açıdan kötü bir durumda bulunmuş. NMEÜ’de biyolog olan Allison Sallas, Twitter’da yaptığı paylaşımda “Hiç yağ depoları yoktu ve kas kütleleri hemen hemen hiç kalmamıştı; sanki neredeyse daha fazla uçamayacak hale gelene kadar uçmuşlar.” Canlı kurtarılan az sayıdaki kuş ise çoğunlukla halsizmiş.

Biyologlar, Batı Yakası’nı yakıp kül eden orman yangınlarının, kuşları olağan göç yollarından sapmaya zorlamış olabileceğinden şüpheleniyor. New Mexico’da büyük yangınlar olmasa da, eyalet kurak bir zamandan geçiyor ve bu durum, böcek nüfuslarını azaltıyor olabilir. “Eğer [kuşlar] yiyecek bulamazlarsa, açlıktan ölürler” diye açıklıyor Desmond.

Fakat durum sadece bundan ibaret değil. Şimdi Doğu Yakası’na ulaşan dumanlar, yaban hayatı için zararlı olabilir.

María Paula Rubiano A./Popular Science. Ç: O.