Akbabaları Gözetlemek

4982549669_2af0ba9436_o

Akbabaların gökyüzünde çizdiği daire görüntüsü akla geldiğinde biraz endişe verici ve rahatsız edici olsa da bu tüylü leşçiller ekosistemin çok önemli bir parçası. Maalesef, doğal ortamlarının kaybolması ve tüketebilecekleri besin kaynağının azalması sebebiyle dünyanın birçok yerinde akbaba nüfusu azalıyor. Akbabalar hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak araştırmacılara, onları yok olmaktan kurtarmak için yardımcı olabilir.

IEEE Spectrum’da yayımlanan makalede, Bin Feng, Bruce Liu ve Kejia Pan, akbabaların çiftleşme ve üreme alışkanlıkları hakkında, doğa korumacılarına çokça bilgi sağlayacak elektronik yumurtaları nasıl yaptıklarını anlatıyorlar.

70 gün boyunca sıcaklığı, nemi ve basıncı kaydeden ve yakında bir terminale elde edilen verileri gönderen küçük sensörler hazırlanıyor. En güzeli ise, bu küçük sensörlerin aynı akbaba yumurtası şeklinde kaplanıp gizlenebiliyor olması.

Kuş yuvalarının içine sızmak için kullanılan daha bir sürü yöntem var. Kel akbabaları izleyen bilgisayar kameraları, penguen şeklinde uzaktan kontrollü arabalar gibi, araştırmacılar yuvaları gözlemleyebilmek için her türlü yolu kullanıyorlar. Sıcaklık ve nem gibi diğer veriler ise akbabaların sağlığı hakkında bilgi sağlıyor.

Ancak bu tek yönlü bir durum değil; biz onları gözetlerken, bilim insanları onları, bizi gözetlemek için de kullanıyor. Peru’da, akbabalara kamera yerleştirerek, insanlar tarafından yapılan yasa dışı atık ve çöp boşaltımını da tespit ediyorlar.

Nisan ayında, elektronik yumurtalar yuvalara yerleştirilecek ve UK International Centre for Birds of Prey tarafından kontrol edilecek.