Akciğerde Keşfedilen Yeni Hücre Tipi, Yenilenme Özelliği Taşıyor

Hücre kültüründe zamanla alveolar tip 2 hücresine dönüşen RASC'dan meydana getirilmiş insan embriyonik kök hücresi. Fotoğraf: Pennsylvania Üniversitesi

İnsanlardaki akciğerlerin derinliklerinde bulunan yeni bir hücre tipi, insanlardaki akciğer hastalıklarında önemli bir rol oynayabilir.

Pennsylvania Üniversitesi Perelman Tıp Fakültesinde çalışan ve bulgularını altı gün önce Nature bülteninde sunan araştırmacılar, insanların akciğer dokusunu analiz ederken solunum yolu salgı hücreleri (RASC) adını verdikleri yeni hücreler keşfetmiş. Bu hücreler akciğerlerin derinliklerinde, oksijenin karbondioksitle değiş tokuş edildiği alveol yapılarının yakınındaki ufak hava yolu dallarını kaplıyor. Bilim insanları RASC’ların kök hücre benzeri özelliklere sahip olduğunu ve bu sayede alveollerin normal işlevi için gerekli olan diğer hücreleri yeniden oluşturabildiklerini göstermiş. Ayrıca sigara içmenin ve sigarayla ilişkili kronik obstrüktif pulmoner hastalığı (COPD) adlı yaygın bir rahatsızlığın, RASC’ların yenileyici faaliyetlerini bozabildiğine yönelik bulgulara ulaşmışlar. Bu durum, söz konusu bozulmayı düzeltmenin COPD tedavisinde güzel bir yol olabileceğine işaret ediyor.

Makalenin birinci yazarı ve göğüs hastalıkları okutmanı Dr. Maria Basil şöyle aktarıyor: “COPD yıkıcı ve yaygın bir hastalık olmasına rağmen, bu rahatsızlığın bazı hastalarda neden ve nasıl geliştiğiyle ilgili hücresel biyolojiyi tam anlamış değiliz. Özellikle yeni ata hücreler olmak üzere COPD’de zarar gören yeni hücre tiplerinin belirlenmesi, yeni tedavilerin gelişimini ciddi manada hızlandırabilir.”

COPD, genel olarak alveollerde ilerleyici bir hasar sergileyip alveol kaybıyla sonuçlanıyor. Bu durum, kronik iltihaplanma ile daha da kötü bir hal alıyor. Rahatsızlığın, Birleşik Devletler’in bazı bölgelerinde insanların yaklaşık yüzde 10’unu etkilediği ve dünya çapında her yıl 3 milyon kadar kişinin hayatını kaybetmesine neden olduğu tahmin ediliyor. Hastalara genelde iltihap karşıtı steroid ilaçlar ve/veya oksijen terapisi veriliyor. Fakat bu tedaviler, hastalığı durdurmak veya tersine çevirmekten ziyade sadece yavaşlatabiliyor. COPD’un anlaşılmasında kaydedilen ilerleme ise kısmen, standart laboratuvar hayvanı olan farelerin insan akciğerlerindeki önemli özelliklerden yoksun akciğerler taşıması sebebiyle yavaş olmuş.

Kaynak: Pennsylvania Üniversitesi Perelman Tıp Fakültesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.