Alerjiler Anneden Çocuğa Geçiyor

Anastasiia Chepinska/iStock

Bu hafta Science bülteninde sunulan bulgulara göre anneler, alerjileri çocuklarına rahimde geliştikleri sırada geçirebiliyor.

Singapur Ulusal Laboratuvar Hayvanları Araştırmaları Tavsiye Komitesi’nin (NACLAR) ilkelerine uygun olarak bir hayvan model üzerinde yürütülen çalışma, alerjik tepkimeleri tetiklemekten sorumlu olan ve İmünoglobulin E (IgE) ismini taşıyan kilit bir antikorun plasentayı aşarak cenine girebildiğini gösteriyor. Bu antikor cenine girdiğinde, burun akıntısından astıma kadar çeşitli alerjik tepkimeleri tetikleyebilen kimyasallar yayan bir çeşit bağışıklık hücresi olan mast hücrelerine bağlanıyor. Yeni doğan fareler, doğum sonrasındaki ilk maruz kalımda anneleriyle aynı tip alerjenlere karşı alerjik tepkime geliştiriyorlar. Yetişkin farelerde ise iki kez maruz kalınması gerekiyor. Laboratuvarda yapılan çalışmalar, anneden gelen IgE’nin insanlardaki mast hücrelerine bağlanabildiğini göstermiş; yani bunlar, insanlardaki plasentayı da benzer biçimde aşıyor olabilir.

Çalışmanın eş yazarı ve Singapur Bağışıklıkbilim Ağı’nda baş araştırmacı olan Florent Ginhoux şöyle söylüyor: “Şu an, gelişen fetüsün ilk aşamalarında yer alan mast hücrelerine yönelik önemli bir bilgi eksikliği var. Burada, fetüsteki mast hücrelerinin hamilelik süresi boyunca fenotipik olarak olgunlaştığını ve plasenta engelini aşan anne kökenli IgE sebebiyle duyarlılık kazanabileceklerini keşfettik. Çalışma, yüksek oranda alerjik hamile annenin, kendisindeki IgE’yi bebeğine aktarabileceğini ve bebeğinin de bu alerjene ilk defa maruz kaldığında alerjik tepkimeler geliştirebileceğini öne sürüyor.”

Çalışmanın eş yazarı ve Duke-NUS Üniversitesi’nde Yeni Çıkan Bulaşıcı Hastalıklar Programı’nda bağışıklık bilimci olan yardımcı profesör Ashley St. John, “Alerjiler, yaşamın ilk zamanlarında başlıyor” diyor. “Bebekler, annelerinin alerjik tepkilerine yakından bağlı olan ve sadece genetikle açıklanamayan şekillerde alerjik tepkiler yaşıyorlar. Bu çalışma, alerjik tepkilerin anneden gelişmekte olan fetüse geçebildiği bir yolu vurguluyor ve alerjilerin doğumdan sonra nasıl kalıcı olabildiğini gösteriyor.”

Duke-NUS Tıp Fakültesi. Ç: O.