Amerikan Ordusu, Bitkileri Çevresel Bir Casus Ağına Dönüştürmeyi Planlıyor

Tehlikeyi gözleyecekler.

Geleneksel olarak casusluk ve istihbarat toplama faaliyetlerinin çoğu, yüksek eğitimli insan dedektiflerle yapılmıştı. Ancak ABD ordusu, bitkilerden oluşan akıllı bir ağ kullanarak düşmanlarından bir adım önde kalmak istiyor.

Savunma İleri Araştırma Projeleri Dairesi’ne göre (DARPA) söz konusu bitki örtüsü, gizli laboratuvarlara sızıp göğüs göğüse çarpışmayacak ancak çevreyi izleyip kimyasal saldırıları ve hatta elektromanyetik darbeleri tespit etmek için kullanılacak.

Programa Gelişmiş Bitki Teknolojileri veya kısa adıyla APT deniyor. Program yeni başlatılmış olsa da DARPA, çevresel değişim işaretleri için uzaktan gözlenebilen ve kendi kendine yetebilen bir bitki ağı oluşturmayı umuyor.

DARPA’dan Blake Bextine şöyle söylüyor: “Bitkiler, içinde bulundukları ortama büyük oranda uyum sağlamışlardır ve ışık ile sıcaklık gibi temel uyarıcılara karşı doğal şekilde fizyolojik tepkiler gösterirler. Hatta bazı durumlarda dokunmaya, kimyasal şeylere, zararlı böceklere ve hastalık yapan mikroplara da tepki verirler.”

“Yeni yeni ortaya çıkan moleküler teknolojiler ve örnekleme teknolojileri, söz konusu tespit ve bildirme kapasitelerini geniş bir uyarıcı yelpazesi doğrultusunda yeniden programlamayı mümkün kılabilir. Bu durum yeni istihbarat akımlarını ortaya çıkarmanın yanında, elemanların karşılaştığı tehlikeleri ve geleneksel algılayıcılarla ilişkili masrafları azaltacaktır.”

DARPA

Diğer bir ifadeyle bitki casuslar, insan casusları tehlikeden uzakta tutmaya yardımcı olabilir ve aynı zamanda standart algılayıcı donanımlar ile aynı seviyede masraf veya bakım gerektirmez.

DARPA bunu gerçekleştirmek için bitkilerin genomlarını veya genetik malzemelerini değiştirmeyi tasarlıyor. Bu sayede belirli çevresel tetikleyiciler, belirli biyolojik tepkiler ile sonuçlanabilir ve bu tepkiler daha sonra uydu veya diğer tür uzak gözlem teknolojileri kullanılarak algılanabilir.

DARPA, kendi mevcut kara, hava ve uzay teknolojisinin bitkilerin sıcaklığı, bileşimi ve ışık yansımasındaki değişimleri uzaktan gözleyebilecek kapasitede olduğunu ve bu tepkilerden bazılarının uyarı olarak kullanılabileceğini söylüyor.

DARPA’nın şimdiye kadar verdiği detaylar bu kadar ancak daire, bitkilerin gelecekte havadaki patojenleri tanıyabileceğini ve hatta bazı topluluklar tarafından kara mayınlarını tespit etmede kullanılabileceğini söylüyor. DARPA şimdi, bu bitki dedektifleri konusunda muhtemel değişiklikler önerecek olan araştırmacıları çağırıyor.

DARPA’nın söylediğine göre, yapılan genetik değişimlerin başarılı olması için, bu değişimlerin bitkinin mikroplarla, böceklerle ve diğer bitkilerle başa çıkma kapasitesine ve gelişimine zarar vermemesi gerekiyor. Daire ayrıca bu alandaki önceki girişimlerin, yaprakların yaşaması için gereken kaynakları tüketmekle sonuçlandığını söylüyor.

Biz bu bitki casusları sahada görmeden önce, düzenleyiciler ve biyogüvenlik gruplarının gözetiminde laborutavar ve sera testleri yapılacak.

DARPA şimdi APT programı için yapılacak teklifleri bekliyor. Fakat özel bitki ajanları kelimenin tam anlamıyla sahada görene kadar birkaç yıl geçebilir.

“Gelişmiş Bitki Teknolojileri, aslında yapay bir biyoloji programı” diyor Bextine.

“DARPA’nın bu alandaki diğer çalışmasında olduğu gibi, örnekleri tasarlamak, üretmek ve test etmek amacıyla verimli ve tekrarlamalı bir sistem geliştirmeyi hedefliyoruz. Bu sayede çok çeşitli senaryolara uygulanabilecek, kolayca uyum gösterebilen bir ortam kapasitesi elde etmeyi umuyoruz.”