Antibiyotiğe Dirençli Bakteriler: Florür İmdada Yetişir mi?

3 boyutlu bir bakteri modeli. Canlandırma: CDC/Unsplash

Bilim insanları, fazla antibiyotik kullanımının oluşturduğu tehlikenin ve bunun sonucunda antibiyotiğe dirençli mikrop sayısında meydana gelen artışın uzun zamandır farkındaydı. Tıbbi kullanım amaçlı antibiyotiklerin reçeteye fazla yazılması, insan sağlığı üzerinde olumsuz sonuçlar barındırıyor; doğal ortamdaki antibiyotik mevcudiyetinin artması da öyle… İkinci durum, ilaçların uygunsuz şekilde bertaraf edilmesinin yanısıra; laboratuvarda seçilim aracı olarak antibiyotiklere bağlı biyoteknoloji alanından da kaynaklanıyor olabilir.

Santa Barbara – California Üniversitesi’nde kimya mühendisi olan Michelle O’Malley şöyle aktarıyor: “Biyoteknolojide, büyümesini istemediğimiz hücreleri öldürmek için uzun zamandır antibiyotiklere ve kimyasal seçilimlere bel bağlamıştık. Eğer üzerinde genetik mühendislik uygulanmış bir hücremiz varsa ve bir hücre popülasyonu içerisinde sadece o hücrenin büyümesini istiyorsak, ona bir antibiyotik direnci geni veriyoruz. Antibiyotiğin sunulmasıyla, genetiği değiştirilmemiş bütün hücreler ölüyor ve sadece istediklerimiz (genetiği değiştirilmiş organizmalar; GDO’lar) hayatta kalıyor. Fakat pek çok organizmada, antibiyotiklerimizden kurtulmaya yarayan araçlar evrimleşti ve bunlar hem biyoteknoloji dünyasında, hem de doğal ortamda büyüyen bir sorun halini aldı. Antibiyotik direnci meselesi, zamanımızın büyük bir sorunu ve önemi giderek artıyor.”

Dahası; GDO’lar bulaşma sorununu da beraberinde getiriyor. “Eğer o GDO laboratuvardan çıkacak olur ve doğal ortamda başarılı şekilde çoğalırsa, doğal biyolojik dünyaya ne gibi özellikler kazandıracağını tahmin edemezsiniz” diye açıklıyor O’Malley. “Yapay biyolojinin ortaya çıkmasıyla, laboratuvarda mühendislik uyguladığımız şeylerin kaçabilmesi ve ait olmadıkları ekosistemlerde çoğalabilmesi tehlikesi giderek artıyor.”

Şimdiyse O’Malley’in laboratuvarında yürütülen ve Nature Communications bülteninde yayımlanan bir araştırma; hem antibiyotiklerin fazla kullanılmasını, hem de GDO’ların bulaşma sorununu ele alıyor. Makale, laboratuvarda kullanılan antibiyotiklerin florür ile değiştirilmesi gerektiğini söylüyor.

James Badham/Santa Barbara – California Üniversitesi. Ç: O.