Antik Mars’ta Su, Çok Daha Önceden Var Olmuş Olabilir

Mars'tan gelen gök taşı NWA 7533, kendi ağırlığındaki altından daha pahalı. Luc Labenne/NASA

Gezegen biliminde Dünya, Mars ve Ay gibi diğer büyük cisimlerdeki suyun kökenine dair uzun süredir devam eden bir soru var. Hipotezlerden birine göre su, gezegenlerin oluşmasından sonra asteroitler ve kuyruklu yıldızlardan gelmiş olabilir. Fakat bazı gezegen araştırmacıları, suyun da tıpkı diğer pek çok bileşen gibi gezegenlerin oluşumu sırasında doğal şekilde ortaya çıkabileceğini düşünüyor. Antik bir Mars meteoridi üzerinde yapılan yeni analiz ise bu ikinci hipoteze destek sağlıyor.

Birkaç yıl önce Sahra Çölü’nde bir çift siyah meteorit keşfedilmiş ve bunlara NWA 7034 ile NWA 7533 adı verilmiş. NWA, Kuzey Batı Afrika anlamına gelirken; rakamlar ise gök taşlarının uluslararası bir gezegen bilimi örgütü olan Gök Taşı Topluluğu tarafından resmi biçimde onaylanış sırasını temsil ediyor. Yapılan analizler, bu gök taşlarının Mars’tan geldiğini ve çeşitli kaya parçalarının karışımı olduklarını göstermiş.

Mars’a ait bu ilk parçalar, yaklaşık 4,4 milyar yıl önce oluşmuş. Dolayısıyla bunlar, Mars’tan geldiği bilinen en eski gök taşları. Bu gibi taşlar nadir bulunuyor ve gram başına 10.000 dolar tutabiliyorlar. Fakat Tokyo Üniversitesi’nde çalışan Profesör Takaşi Mikouçi’nin de yer aldığı uluslararası bir araştırma takımı, geçenlerde analiz amacıyla NWA 7533’ün 50 gramlık bir kısmına ulaşmış.

“Mars’tan gelen gök taşlarındaki mineraller üzerinde çalışıp, Mars’ın nasıl oluştuğunu ve kabuğu ile manto bölümünün nasıl evrimleştiğini anlamaya çalışıyorum” diyor Mikouçi. “Siyah rengi sebebiyle Siyah Güzellik lakabı takılan bu gök taşı üzerinde ise ilk defa inceleme yürüttüm. NWA 7533’ten aldığımız örnekler, dört farklı tip tayfölçer analizine tabi tutuldu. Kimyasal parmak izleri, bu şekilde tespit edilebiliyor. Elde edilen sonuçlar, takımımızın bazı heyecan verici sonuçlara ulaşmasına yol açtı.”

Gezegen bilimciler, Mars’ta en az 3,7 milyar yıldır su olduğunu iyi biliyor. Fakat Mikouçi ve takımı, gök taşının mineral bileşimine bakarak suyun muhtemelen çok daha önceden; 4,4 milyar yıl öncesinden var olduğu sonucunu çıkarmış.

Tokyo Üniversitesi. Ç: O.