Arabadaki Yolcuların Farklı Müzik Dinlemesini Sağlayan Algoritma

0
Araba kabininde ölçümlenen düzenek. Fotoğraf: Lucas Vindrola

Her yolcu için kişiselleştirilmiş bir dinleme deneyimi oluşturmak, otomobil endüstrisinin onlarca yıldır peşinde koştuğu bir tutku. Araba kabininin akustik yönden değişen tabiatı, bu gibi kişisel ses bölgelerinin (PSZ) gerçeğe dönüştürülmesine engel olmuş.

Stellantis şirketi ve Mans Üniversitesi Akustik Laboratuvarında çalışan araştırmacılar, Amerika Akustik Derneğinin Amerikan Fizik Enstitüsü Yayınları aracılığıyla yayımladığı The Journal of the Acoustical Society of America bülteninde, araba içerisindeki PSZ’leri koltuk konumundaki değişimlere göre uyarlayan ve yolcuların kendi ses kayıtlarını kulaklık veya kesinti olmadan dinlemesini sağlayan bir algoritmayı anlatıyorlar. Araba kabinindeki farklı ses kaynaklarını eşgüdümlü hale getiren algoritma, iyi ses kalitesine sahip “parlak” bölgeler ile zayıf ses kalitesi barındıran “karanlık” bölgeler oluşturuyor.

Makalenin eş yazarı Lucas Vindrola, “Bu teknoloji, nihayetinde her yolcunun kendi ses programını diğerlerini rahatsız etmeden ve kulaklık kullanmadan dinlemesine olanak sağlamalı” diyor.

PSZ’ler sıklıkla, bir dizi hoparlör ve filtrenin kullanılmasıyla oluşturuluyor. Bu hopörler ve filtreler, aktarım fonksiyonları adı verilen akustik güzergâhların arabanın istenen bölgelerine ayarlanması amacıyla filtreleri manipüle ediyor. Araba satılmadan önce bu dizileri oluşturup ayarlanması mümkün olsa da, aktarım fonksiyonları arabanın içindeki değişimlere karşı hassasiyet sergiliyor. Bu değişimler arasında araba sıcaklığı, yolcu sayısı veya koltukların konumu gibi şeyler de bulunuyor.

Bu durumun üstesinden gelmek için arabaya mikrofonlar yerleştiren araştırmacılar, farklı ses kaynaklarına ait özellikleri gerçek zamanlı şekilde takip etmiş. Algoritma, akustik ortamda (ör. koltuk konumunda) değişim olduğu zaman mevcut filtreleri uyarlamış.

Sistem, öndeki iki koltuk arasında 30 desibellik bir gürültü farklılığı sağlıyor. Bu farklılık, birisiyle konuşmak ile ıslık çalmanın arasındaki fark kadar. Sistem bu ses ayrımını, bir koltuk 13 santimetreye kadar yer değiştirse bile istikrarlı biçimde sağlayabiliyor.

 

 

 

 

Kaynak: Amerikan Fizik Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz