Araştırma, Dünya’nın İlk Hayvanlarına Şaşırtıcı Derecede Benzediğimizi Gösteriyor

Akdeniz'de bulunan bir Dickinsonia fosili. Fotoğraf: Bobrovski vd.

İlk çok hücreli canlıların başları, kolları veya bacakları olmayabilirdi. Fakat yeni araştırmanın gösterdiğine göre bu canlıların parçaları, bugün hâlâ içimizde yaşıyor.

Riverside – California Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmaya göre Ediyakaran döneminde yaşayan 555 milyon yıllık okyanus canlıları, insanların da içerisinde bulunduğu günümüz hayvanlarıyla bazı genleri paylaşıyor.

RCÜ’de yerbilim profesörü olan Mary Droser, “Hiçbirinin kafaları veya iskeletleri yoktu” diyor. “Muhtemelen büyük bir kısmı deniz tabanındaki üç boyutlu banyo paspasları, azametli yuvarlak diskler gibi görünüyordu. Bu hayvanlar o kadar ilginç ve farklı ki, onları günümüzde yaşayan canlı sınıflarına sadece bakarak atamak zor ve DNA’larını çıkarabilme seçeneğimiz yok.”

Fakat Droser ile geçenlerde RCÜ’den yeni mezun olan doktora öğrencisi ve çalışmanın birinci yazarı Scott Evans, iyi korunmuş fosil kalıntıları sayesinde bu hayvanların görünüşleri ile muhtemel davranışlarını günümüzde yaşayan canlıların genetik analiziyle ilişkilendirmişler. Bilim insanlarının bu bağlantılara yönelik yaptığı araştırma, geçenlerde Proceedings of the Royal Society B bülteninde yayımlandı.

Araştırmacılar bu analizleri için, Ediyakaran döneminden olduğu belirlenen 40’tan fazla tanınmış türün temsil edildiği dört hayvan seçmiş. bu canlıların boyutları birkaç milimetreden yaklaşık bir metreye kadar değişiklik gösteriyor.

Bir ucu geniş ve yuvarlak, diğer ucu ise dar olan göz damlası şeklindeki canlılar Kimberella’lar, muhtemelen bir hortum yardımıyla deniz yüzeyinde yiyecek aramış. Dahası; günümüzdeki salyangozlar gibi “kaslı ayak” kullanarak gezinebiliyorlarmış. Çalışmada, yüzeylerinde bir dizi kabarık şerit olan oval şekilli Dickinsonia ile yaşamlarını denizin dibinde hareketsiz şekilde geçiren Tribrachidium’lar da yer alıyor.

Jules Bernstein/Riverside – California Üniversitesi. Ç: O.