Araştırmacılar Kendi Kendine Bölünebilen Yapay Hücre Oluşturdu!

Bilim insanlarının gezegenimizdeki yaşamın başlangıcı üzerine bir teorisi vardır: Dünya’ya çarpan meteorlar ayrıca gezegenimize aminoasit getirdi. Öyle veya böyle bu kimyasallar birleşerek, yavaş yavaş, şuanda “canlı” dediğimiz varlıkları oluşturdu. Ancak bilim insanlarının anlayamadığı bir nokta var: Bir hücre nasıl oldu da kendi kendini üretmeye başladı? Bu konu üzerine kafa yormuş olan bir grup Japon araştırmacı Nature Communications dergisinde çok ses getirecek bir makale yayınladı.

Ekip hücre zarının taklidi olan, içerisinde DNA ve proteinler bulunan bir yağ küresi oluşturdu (bu yapıya “ön hücre” deniyor). Bu küreler aslında canlı değiller ancak içlerinde bulunan DNA’lar gerekli koşullar bulduklarında kendi kopyalarını oluşturabiliyor. Araştırmacılar ayrıca kürelerin çevrelerinin asitlik derecelerini değiştirerek bölünmelerini sağladı. Ancak zor olan nokta kürelerin bölünmelerini tekrar tekrar başlatmak, gerçek hücrelerin yaptığı gibi. Bunu gerçekleştirmek için ise ekip yeni bölünmüş hücreler dizayn ederek onların ön hücreler ile birleşmesi için ortam hazırladı. İşe yaradı da!

Ekibe göre araştırmaları hayatının başlangıcına ışık tutabilir ve ilk hücrelerin enerji kullanmadan üremelerinin bir taklidi olabilir. Araştırmanın baş yazarı asitlik değişiminin termal bacaların yakınında yapıldığını söylüyor. Ancak bu araştırma hala bazı sorulara cevap getirebilmiş değil. Bilim insanları hala ön hücrelerin, genlerinin fiziksel karakterlerinden nasıl etkilendiğini, mutasyonların bu hücreleri nasıl etkilediğini ve kendini kopyalamanın nasıl daha hızlı hale geldiğini bilmiyor. Ekip bu bilinmezliklerin de sonraki ön hücre oluşturma çalışmalarında çözülebileceğinden umutlu.