Asteroit Bennu’nun Gelecekteki Yörüngesi

Bennu'ya ait bu mozaik, iki yıldan uzun süredir asteroidin yakın mesafesinde bulunan NASA'nın OSIRIS-REx uzay aracıyla yapılan gözlemler kullanılarak oluşturulmuş. Görüntü: NASA/Goddard/Arizona Üniversitesi

Çarşamba günü yayımlanan bir çalışmada NASA’nın Köken, Tayf Yorumlama, Kaynak Belirleme, Güvenlik-Regolit Kâşifi (OSIRIS-REx) uzay aracından alınmış hassas takip verilerini kullanan araştırmacılar, Bennu asteroidinin 2300 yılına kadar tehlikeli potansiyeli taşıyabilecek hareketlerini daha iyi anlamaya çalışmışlar. Asteroidin gelecekteki yörüngesine yönelik belirsizlikleri önemli ölçüde azaltan araştırmacılar, bilim insanlarının toplam çarpışma ihtimalini belirleme ve diğer asteroidlerin yörüngelerini tahmin etme kabiliyetini de iyileştirmişler.

Çalışma Icarus bülteninde yayımlandı.

NASA’nın ABD Vaşington’da bulunan Dünya Yakınındaki Cisim Gözlemleri Programı’nın başkanı Kelly Fast, şöyle aktarıyor: “NASA’nın Gezegen Savunma görevi, Dünya’ya yaklaşabilecek ve gezegenimiz için tehlike arz edebilecek asteroit ile kuyruklu yıldızların bulunup gözlemlenmesini amaçlıyor. Bu çalışmaları, daha önce bilinmeyen cisimlerin keşfedilmesi amacıyla veri toplayan gökbilimsel gözlemleri devam ettirerek ve bunlara yönelik yörünge modellerimizi geliştirerek yürütüyoruz. OSIRIS-REx uzay görevi, söz konusu modellerin geliştirilip test edilmesi bakımından sıradışı bir fırsat sağladı ve Bennu’nun, günümüzden en az bir asır sonra Dünya’ya en yakın geçişini ne zaman yapacağını tahmin etmemize yardımcı oldu.”

Bennu asteroidi, 2135 yılında Dünya’nın yakınından geçecek. Dünya yakınındaki bu cisim o zamanlarda gezegenimize tehdit oluşturmasa da, bilim insanlarının bu karşılaşma sırasında Bennu’nun kesin yörüngesini anlaması ve sayede Dünya’nın kütleçekiminin, asteroidin Güneş etrafındaki güzergâhını (ve Dünya’ya çarpma tehlikesini) nasıl değiştireceğini tahmin etmesi gerekiyor.

NASA’nın Derin Uzay Ağı ile son teknoloji bilgisayar modellerini kullanan araştırmacılar, Bennu’nun yörüngesindeki belirsizlikleri önemli oranda azaltmayı başarmış ve 2300 yılına kadarki toplam çarpışma ihtimalinin 1.750’de 1 (veya %0,057) olduğunu belirlemişler. Araştırmacılar ayrıca, muhtemel çarpışma bağlamında en önemli tekil tarihin 24 Eylül 2182 olduğunu ve bu tarihteki çarpışma olasılığın 2.700’de 1 (veya %0,037 civarı) olduğunu da belirlemişler.

Dünya’ya çarpma ihtimali çok düşük olsa da Bennu, 1950 DA adlı diğer asteroit ile beraber güneş sistemimizde bilinen en tehlikeli asteroidlerden biri olmaya devam ediyor.

NASA. Ç: O.