Ataşa Benzeyen Bu Antik Canlı, 200 Yıl Yaşamış Olabilir

Antarktika'daki tipik Kretase deniz ortamının resimli tasviri. Görüntüde, ataç biçimindeki heteromorfik ammonit Diplomoceras da yer alıyor. James McKay

Syracuse Üniversitesi’nde çalışan bir çift araştırmacı, ataş biçiminde kabuğu bulunan ve kalamara benzeyen antik bir canlının yüzlerce yıl yaşamış olabileceğine yönelik bulgulara ulaşmışlar. Araştırmacılar Linda Ivany ile Emily Artruc, bu çalışmalarını Amerika Jeoloji Topluluğu’nun çevrimiçi toplantısında özetlemişler

Diplomoceras maximum, yaklaşık 68 milyon yıl önce (şu an Antarktika olan yerin civarındaki sularda) ve Tiranozor rex ile hemen hemen aynı dönemde; geç Kretase döneminin Maastrichtian devrinde yaşamış. D. maximum, nesli tükenmiş bir dokunaçlı kafadanbacaklılar grubuna ait büyük, kalamar benzeri bir ammonit. Kabuğu 1.5 metreden daha uzun. Dinozorlar ile aynı zamanlarda ve muhtemelen aynı sebepten yok olmuş: Chicxulub asteroit çarpışmasından. D. maximum‘u öne çıkaran özelliği ise kabuğunun benzersiz şekli. Geri ve ileri doğru bükülen üst kısım, bir ataşı andırıyor. Araştırmacılar yeni çalışmada bu antik canlının bir başka önemli özelliğini de belirlemişler: Keşfettiklerine göre D. maximum, yaklaşık 200 yıl yaşıyormuş.

Antarktika’nın Seymur Adası’ndaki geç Kretase döneminden kalma Lopez de bertodano Oluşumu’nda bulunan, güzel biçimde korunmuş büyük bir Diplomoceras maximum numunesi. Alttaki görüntü ise eksik kısımların tamamlanmasıyla oluşturulmuş. Geological Locations

Araştırma takımı, daha önce diğer araştırmacıların bulduğu bir numunenin kabuğunu incelemiş ve kabuğun kimyasal bileşimini analiz etmişler. Bu amaçla, kabuktan 50 cm’lik aralıklarla örnekler toplamışlar. Ayrıca kabuk boyunca oksijen ve karbon izotop testi yürütüp, genel olarak canlının yaşı ve ne kadar uzun süredir yaşamış olabileceği hakkında daha fazla şey öğrenmeye çalışmışlar. Bunun sonucunda araştırmacılar, tekrarlayan izotop imzaları keşfetmişler. Araştırmacılar bu imzaların, her yıl deniz tabanından suya yayılan metandan kaynaklandığını ileri sürüyor. Etrafı suyla kaplı olduğundan, metan gazı her yıl D. maximum‘un kabuğunu kaplayan bir imza bırakıyor. Metanın kabuk üzerinde oluşturduğu yükseltilerin miktarını toplayan araştırmacılar, canlının yaşını hesaplamayı başarmışlar. İnceledikleri D. maximum örneğinin, yaklaşık 200 yaşında olduğunu bulmuşlar.

Araştırmacılar bulguların ilginç olduğunu belirtiyor çünkü günümüzdeki bazı kabuklu deniz canlıları yaklaşık 200 yıl yaşasa da, kalamarlar genelde dört ila beş yıl yaşıyorlar.

Yazar: Bob Yirka, Science X Network. Çeviren: Ozan Zaloğlu.