At attır tabii ki ama bazıları daha eğitimli

Atlar, Belli İhtiyaçlarını İnsanlara İletmeyi Öğrenebilir

At attır tabii ki ama bazıları daha eğitimli

At attır tabii ki ama bazıları daha eğitimli

Geçtiğimiz günlerde güvercinlerin neredeyse bir şekilde okuyabildiklerini öğrendik. Şimdi ise, gazetelerimizi okuduğu ya da insanlığı alt etmek için düşmanca bir oyun sergileyeceği düşünülen hayvanlar; atlar.

Applied Animal Behaviour Science’ta yayınlanan bir çalışmada, atlara battaniye isteyip istemediklerini anlatmak için görsel sembolleri kullanmalarının nasıl öğretildiğini incelendi. Norveç’te birbirine komşu iki ahırda tutulan 23 binek atını eğittiler, bunlardan bazıları gösteri atlayışı diğerleri ise yük taşımaları için eğitilmişlerdi. Atların hepsi bir noktada battaniye örtünmeye alışkındı, ya aşırı soğuk ya yağmur ya da yaz dışındaki aylarda soğuk havalarda.

Bu durum, atlar için bir anlamı olmayan 3 sembolle temsil edildi ve 10 adımlık bir eğitimle burunlarını serbestçe seçimlerine dokundurmaları öğretildi: ‘değişiklik yok’, ‘battaniye istiyorum’, ya da ‘battaniye istemiyorum’.

Açık-kaynak yapılan çalışmaya göre: Semboller beyaz boyalı ağaç tahtalarda (35x35cm) sunuldu. Soldaki yatay çizginin anlamı 'battaniyemi giydir', ortadaki boş tahta 'değişiklik yok', sağdaki dikey çizginin anlamı ise 'battaniyemi çıkart'.

Açık-kaynak yapılan çalışmaya göre: Semboller beyaz boyalı ağaç tahtalarda (35x35cm) sunuldu. Soldaki yatay çizginin anlamı ‘battaniyemi giydir’, ortadaki boş tahta ‘değişiklik yok’, sağdaki dikey çizginin anlamı ise ‘battaniyemi çıkart’.

11. eğitim günlerinde atların çoğu, eğiticilerine ne istediklerini söyleyebiliyorlardı. Eğitimlerinin sonunda, 14. günde, 23 atın hepsi tercihleri konusunda bilinçli iletişimler kuruyorlardı. Seçimleri rastgele değildi; mesela hava güzelse battaniyelerini çıkartmayı, hava yağmurlu ya da soğuksa battaniyelerini giymeyi tercih ediyorlardı.

Eğitimin bir diğer sonucu ise; atlar öğrenmeye istekliler. “Atlar eğiticileriyle iletişim kurabildiklerini fark ettiklerinde, mesela battaniyeleri konusunda isteklerini belirten işaretleri seçebilmeleri gibi, çoğu eğitim ve test etme konularında pek hevesli oldular.” diye belirtiyor araştırma. “Hatta bazıları testten önce eğiticilerinin ilgisini çekmek için sesler çıkartıp eğiticilerine doğru koşuyor ve onların hareketlerini takip ediyorlar. Bu tip durumların bazılarında, atlar ayrıştırılıp normal sıralarından önce seçimleri yaptırılıyor ve battaniyelerini istemediklerini işaret ediyorlar. Atların battaniyelerin altında terledikleri ortaya çıkıyor.”.

Atlar bundan sonra ne okuyacak? Güvercinlerde gördüğümüz gibi, sembollerin tanınması ve anlamlandırılması kelime kurulmasına doğru bir adım demektir. At-güvercin ittifakının kanıtının ne olduğuna bakarsak:

Güvercinler bu atın kovasına gelmişler o da yeminin bir kısmını onlar için bırakmış

Güvercinler bu atın kovasına gelmişler o da yeminin bir kısmını onlar için bırakmış


Çeviren : Çiğdem Selcan

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir