Avustralya Kıtasının En Büyük Dinozoruyla Tanışın

Canlandırma: Eroman Müzesi

15 yıllık analizden sonra bilim insanları, nihayet Avustralya’nın bilinen en büyük dinozor türünün keşfedildiğini doğruladı.

Australotitan cooperensis adı verilen bu türün ilk kalıntılarını, Eromanga Ulusal Tarih müzesinde çalışan taşılbilimci Robyn Mackenzie 2006 yılında kendi bahçesinde bulmuş. Mackenzie ve eşi, o zamanlar bilinmeyen bu dinozora keşif bölgesinin yakınındaki Cooper Çayı’na ithafen “Cooper” ismini vermişti. Ardından, kazıyı tamamlamak üzere iş arkadaşları çağırmışlardı.

Araştırma takımı, binlerce kilogram ağırlığında kemiği gün yüzüne çıkardı.

Fakat bu fosilleri çıkarmak yeterli değildi. Gerçek soruşturma bundan sonra başlıyordu. Topladıkları kemiklere dayalı olarak ekip, bu dinozorun daha önce bölgede bulunan bir dinozor çeşidi olan saropod olduğundan kuşkulanmıştı (bilindik saropodlar arasında brontozor ve brankiozor var). Cooper’ın tam olarak hangi tür olduğunu belirlemek için bilim insanlarının buldukları kemikleri önceden tanımlanan türlerin kemikleriyle metodolojik şekilde karşılaştırması gerekiyordu.

Queensland Müzesinde çalışan taşılbilimci ve çalışmanın eş yazarı Scott Hocknull, ABC News sitesine şöyle konuşuyor: “Bu kadar uzun sürmesinin sebebi çok zorlu bir çalışma olmasıydı. Kemikleri yerden çıkarmanız, fosilleri hazırlamanız ve sonrasında üzerlerinde çalışıp, dünya çapında bilinen diğer tüm dinozor türleriyle karşılaştırmanız gerekiyordu.”

Araştırma takımı fosilleri dünya çapında oradan oraya taşımak yerine, analiz için 3 boyutlu tarama teknolojisine yönelmiş. “Böylelikle sanal şekilde binlerce kilogram dinozor fosilini bir tane yedi kilogramlık laptopta taşıdık” diye yazıyor Hocknull The Conservation‘da.

Araştırmacılar Cooper’ın daha önce tanımlanan türlerin bir üyesi olmadığını keşfetmekle kalmamış, aynı zamanda Australotitan dinozoru veya “güneyli titan”ın resmi olarak kıtada dolaşmış en büyük dinozor olduğuna da karar vermişler. Dinozorun ağırlığı muhtemelen 25 -81 ton arasında bir yerdeydi. Kalçasının ucunda 4,8 ila 6,4 metre uzunluğa ulaşan Australotitan, dünyanın en büyük 10-15 dinozoru arasında. Tiranozor rex ise sadece 12 metre uzunluğunda ve 3,6 metre boyundaydı.

Bu istatistiklerle birlikte Cooper, daha önce sadece Güney Amerika’da keşfedilen bir mega canavar grubu olan titanozorların saflarına katılıyor. 92 ila 96 milyon yıl önce yaşadığı düşünülüyor. Bulgular PeerJ bülteninde yayımlandı.

Mackenzie, Australotitan’ın “buzdağının sadece görünen kısmı” olduğunu ve Avustralya’da çok daha fazla fosil kalıntısıyla dolu bir sürü bölge bulunduğunu söylüyor. Hocknull, Australotitan‘ın bitkiyle beslendiğini belirtiyor ve “Peki bu elemanları yemeye çalışan birileri var mıydı?” diye soruyor. “Henüz buna ilişkin bir bulgumuz yok.” Yapılacak her keşif, Avustralya’nın antik geçmiş hikayesini tamamlamaya yardımcı olacak.

Yazar: Hannah Seo/Popular Science. Çeviren: Ozan Zaloğlu.