Ay, Daha Önce Düşünülenden 85 Milyon Yıl Daha Genç

Ay'ın çarpışma sonucu oluşmasını gösteren tasvir. Canlandırma: Ron Miller

Ay’ın, bilim insanlarının düşündüğünden biraz daha genç olduğu ortaya çıkmış; kesin konuşmak gerekirse, yaklaşık 85 milyon yıl daha genç.

Almanya Havacılık ve Uzay Merkezi’ndeki araştırmacılar, Ay’da bir zamanlar kızgın ve devasa bir magma olduğunu bulmuşlar. Ayrıca kayalık uydumuz, bilim insanlarının düşündüğünden daha sonra oluşmuş.

Mars boyutundaki bir proto gezegen, milyarlarca yıl önce genç Dünya’ya çarpmış. Bu enkaz ve kozmik döküntü arasında, yeni bir kayalık cisim (Ay) oluşmuş. Bu yeni çalışmada araştırmacılar, Ay’ın oluşumuna yönelik zaman çizelgesini yeniden yapılandırmışlar. Bilim insanları, Ay’ı meydana getiren bu çarpışmanın 4,51 milyar yıl önce gerçekleştiğini düşünüyordu fakat bu yeni çalışma, Ay’ın doğuşunu 4,425 milyar yıl önceye sabitliyor.

Araştırma takımı, Ay’ın yaşındaki bu 85 milyon yıllık hatayı tespit etmek amacıyla matematiksel modeller kullanarak, Ay’ın bileşiminde zamanla meydana gelen değişimleri hesaplamışlar. Araştırmacılar, Ay’ın önceden devasa bir magma okyanusu barındırdığı fikrine dayanarak; magmayı oluşturan bu minerallerin zamanla nasıl soğuyup katılaşarak değiştiklerini hesaplamış. Bu magma okyanusunun zaman çizelgesini takip eden bilim insanları, Ay’ın oluşumunu geriye doğru izlemiş.

Çalışmanın eş yazarı ve Almanya Havacılık ve Uzay Merkezi’nde araştırmacı olan Sabrina Schwinger, yapılan bir açıklamada şöyle söylüyor: “Ay’daki kayaların ölçülen bileşimini, modelimizden elde ettiğimiz magma okyanusunun tahmini bileşimiyle karşılaştırarak; bu okyanusun evrimini başlangıç noktasına kadar takip etmeyi başardık.”

Ay’ın 4,425 milyar yıl önce (25 milyon yıllık hata payıyla) oluştuğunu gösteren bulgular, Ay’ın oluşumuyla Dünya’nın metalik çekirdeğinin oluşumunu aynı döneme getiren önceki araştırmayı doğruluyor.

Chelsea Gohd/Space. Ç: O.