Ay’daki Suyu Asteroitler Getirdi!

NASA

moonset-nasa

Ay’ın yüzeyinin oluşumuna kuyruklu yıldızlar önceden sanıldığı kadar etki etmemiş olabilir. Nature Communications dergisindeki bir makaleye göre Ay’ın yeraltı sularının yüzde 80’i aslında asteroitler tarafından getirilmiş. 6 yıl önce Ay’ın iç kesimlerinde hidrojen atomlarına rastlandıktan sonra, uluslararası bir araştırma grubu suyun asıl kaynağını bulmak için çalışmalara başladı. Hidrojen izotoplarını, karbon-azot oranlarını ve diğer elementleri kullanarak aydan gelen örnekleri asteroit ve kuyrukluyıldız örnekleriyle karşılaştırabiliyorlardı. Ay’daki suyun büyük bölümünün asteroitler ile eşleştiğini, yüzde 20’den daha küçük bir bölümünün kuyrukluyıldızlar ile benzer olduğunu gördüler.

Ayrıca araştırmacılar aydaki suyun büyük kısmının yaklaşık 4,5 milyar yıl önce geldiği sonucuna vardılar. Aynı zamanda bu taşımanın Ay, Dünya ve diğer gezegenlerin inanılmaz sayıda asteroit yağmuruna maruz kaldığı, Geç Dönem Ağır Bombardıman döneminden de önce olması gerektiğini ortaya koydular.

Bilim adamları Ay sularının çoğunun asteroitlerden geldiğini düşünürken, suyun yüzde 25’lik bir kısmının da Ay’ın 4,5 milyar yıl önceki oluşumu sırasında Dünya’dan geldiği ile alakalı başka bir teori de öne sürüldü. Ancak bazı bilim insanları bunun hiç olası olmadığını, Ay’ın yüzeyinin ilk zamanlarda eriyik olmasından dolayı suyun kolayca buharlaşacağını düşünüyorlar.

Öyle görünüyor ki, sadece Ay’ın değil içinde Dünya’nın da bulunduğu tüm Güneş sistemi gezegenlerindeki sular 4,5 milyar ile 3,9 milyar arası bir zaman öncesinde asteroitlerden gelmişler.

Asteroitler ve bazı kuyruklu yıldızlar Güneş Sistemi’mizdeki suyun, dahası yaşamın da ilk adımları olabilir.

Barış Kırım