Bağışıklık Sisteminin Antik Parçası, Şiddetli COVID’e Zemin Sağlıyor Olabilir

Koronavirüs tasviri. Canlandırma: RomoloTavani/iStock

Bağışıklık sisteminin tamamlayıcı sistem adı verilen en eski kollarından biri, dün yayımlanan yeni bir araştırmaya göre COVID hastalığının şiddetini etkiliyor olabilir.

Tamamlayıcı sistemi COVID’e bağlayan diğer bulguların yanısıra araştırmacılar, yaşa bağlı sarı nokta hastalığı (aşırı faaliyet gösteren tamamlayıcı sistemin sebep olduğu bir bozukluk) bulunan kişilerde ciddi komplikasyonlar geliştirme ve COVID’den ölme tehlikesinin daha yüksek olduğunu bulmuşlar.

Tamamlayıcı sistem ile olan bu bağlantı, tamamlayıcı sistemi kısıtlayan mevcut ilaçların, ağır hastalık geçiren hastaların tedavisine yardımcı olabileceğini akla getiriyor.

Çalışmanın yazarları ayrıca, pıhtılaşma faaliyetinin COVID şiddetine bağlı olduğuna ve tamamlayıcı sistem ile pıhtılaşmaya ait belirli genlerdeki mutasyonların, COVID hastalarının hastaneye yatırılmasıyla ilişkili olduğuna yönelik bulgular elde etmişler.

Columbia Üniversitesi Vagelos Hekim ve Cerrah Fakültesi’nde profesör olan ve çalışmaya profesör Nicholas Tatonetti ile beraber önderlik eden Sagi Shapira, şöyle aktarıyor: “Bu sonuçlar hep birlikte değerlendirildiğinde, COVID-19 fizyopatolojisine yönelik önemli bilgiler sunuyor ve SARS-CoV-2 enfeksiyonu olan hastaların klinik sonuçlarını belirlemede, tamamlayıcı sistem ile pıhtılaşma güzergâhlarının rolüne yönelik bir tablo çiziyor.”

Çalışmada koronavirüslerin, özellikle de pıhtılaşmayla ilişkili proteinler ve (insan bağışıklık sisteminin en eski dallarından olan) tamamlayıcı sistemi oluşturan proteinler karşısında birer taklit ustası oldukları; belli konak proteinleri taklit ederek hücreleri kandırdıkları bulunmuş. (Burada kandırma eylemi bir benzetme olarak kullanılıyor. Virüslerin bırakın akıllı canlılar olmasını; canlı sayılıp sayılamayacakları bile bir tartışma konusu. Virüsler, esasında tek hedefi çoğalmak olan birer zombiye benziyor. Burada temel sorun, hücrelerin virüsleri başlangıçta tanıyamaması ve virüslerin hücreye kolaylıkla girebilmesi.)

Columbia Üniversitesi Irving Tıp Merkezi/ScienceDaily. Ç: O.