Bazı Kanser İlaçları Neden Etkili Olmayabiliyor?

Fotoğraf: jarmoluk/Pixabay

Fare modellerinde tümör hücrelerini öldüren pek çok kanser ilacının insanlarda yapılan deneylerde neden çalışmadığına yönelik muhtemel bir açıklama bulunmuş. Houston – Texas Sağlık Üniversitesi Bilimleri Merkezi Biyomedikal Enformatik Fakültesi ve McGovern Medical School’da çalışan araştırmacıların çalışması, iki gün önce Nature Communications bülteninde yayımlandı.

Araştırmacılar çalışmada, hastadan elde edilen yabancı doku aşılarında (ksenograf, PDX) yoğun miktarda fare virüsü bulunduğunu bildiriyor. İnsan tümör dokularının bağışıklık yetmezliği bulunan farelere nakledilmesiyle geliştirilen PDX modelleri, kanser ilaçlarının test edilip geliştirilmesinde yaygın şekilde kullanılıyor.

Çalışmanın eş yazarı ve Biyomedikal Enformatik Fakültesi’nde profesör olan W. Jim Zheng şöyle aktarıyor: “Bulduklarımıza göre bir insan tümörünü fareye koyduğunuzda bu tümör, kanser hastasındaki tümörle aylı olmuyor. Test ettiğimiz tümörlerin çoğu, fare virüsleri yüzünden zayıfladı.

“Bilim insanları bu PDX modelini kullanarak bir tümörü öldürmeye çalıştığında, faredeki tümörün kanser hastalarındaki gibi olduğunu varsayıyorlar fakat öyle değil. Bu durum, ilaç kanseri öldürdüğünde kanser ilacının sonuçlarının umut vadediyor gibi görünmesine yol açıyor; fakat gerçekte insan deneylerinde işe yaramıyor çünkü ilaç, faredeki virüslerin zayıflattığı tümörü öldürüyor.”

Zheng elde edilen bulguların, araştırmacıların tümör hücrelerini öldürme yolu aramadaki yaklaşımını değiştirmesini umuyor.

Jeannette Sanchez/Houston – Texas Sağlık Üniversitesi Bilimleri Merkezi. Ç: O.