Beyindeki Genlerin Aktivitesini Görüntüleyen Yeni Tarama Yöntemi!

new_brain_scan

Bilim insanları, yeni geliştirilen bir görüntüleme yöntemi ile insan beynindeki genlerin aktivitesini gözetleyebiliyorlar. Bu teknik sayesinde beynin neresinde genlerin kapatıldığı veya açıldığı belirlenebiliyor. Bu demek oluyor ki, Alzheimer, Şizofreni ve beyinin diğer durum belirtilerinin ortaya çıkarıldığı günler çok uzakta değil.

Yeni teknik, radyoaktif iz sürücü kullanarak beyni aktif haldeyken görüntüleyen pozitron emisyon tomografi (PET) yöntemine dayanıyor. Klasik PET taramalarında iz sürücü beyin hücrelerinin enerji için yoğun kullandığı glikoza bağlıdır ve glikozun tüketimine göre beynin en aktif bölgeleri belirlenir.

Bu teknikte ise bilim insanları glikoz yerine yeni tasarlanan ve hücre içinde, genlerin kapatılmasından sorumlu enzimi arayıp bulan ve ona bağlanan bir molekülü kullanıyor. Araştırma grubu, bu tekniği kullanarak sekiz sağlıklı insanın beyninde kapatılan genlerin bölgelerini görüntüledi. Ekibin, Science Translational Medicine’de yayınlanan çalışmasında, susturulan gen desenlerinin sağlıklı beyinler arasında oldukça benzer olduğu söyleniyor.

Rastgele kapatılıp veya açılan genler beyinle ilişkili hastalıklardan sorumlu olabilir. Bu yüzden normal bir beyindeki aktif veya pasif gen desenlerini bilmek, işler ters gittiğinde durumu anlamakta ve aydınlatmada yardımcı olabilir.

Musa Tartık