NASA Mars ın Yüzeyinden 1000 den Fazla Yeni Resim Yayınladı

Hesperia Planum da bir krater, Mars ın güneyindeki yüksek tepelerinde lav düzlüğü.

2005 yılında fırlatıldığından bu yana Mars Keşif Aracı (The Mars Reconnaissance Orbiter – MRO) kızıl gezegenin yörüngesinde dolaşıp neşeli bir şekilde çekebildiği kadar fotoğraf çekiyor.

MRO Mars yüzeyinden her ay fotoğraflar yollar fakat bu ay gönderdiği 1,035 adet fotoğraf tamamen eşsizdi. Sayı özellikle fazlaydı çünkü her 26 ayda bir Dünya ve Mars ın geometrisi veri transferi için çok özel bir imkan tanıyor. Gezegen Resimleri Araştırma Laboratuvarı yöneticisi Alfred McEwen’ın Popular Science a verdiği demeçte, “Karşılaşma sırasında – bu yıl 22 Mayıs’ta Mars ve Güneş gökyüzünde zıt yerlerde iken – Mars ve Dünya arasında birkaç hafta engelsiz  iletişim kurabildik. Bu sefer, Mars ve Dünya arasındaki görüş çizgisi Mars’ın ekinoksu ile kesişti. Güneş doğruca gezegenin ekvatoruna parlarken, ışık kuzey ve güney kutuplarına dağılarak MRO ya kızıl gezegenin  bütün halinde resimlerini çekme fırsatı verdi. Yılın geri kalan zamanlarında kuzey ve güney kutupları ikisi birden karanlıktır” diyor.

McEwen MRO nun resimlerinin ileride iniş yapılabilecek potansiyel yüzeyleri bulmada yardımcı olabileceğini belirtti.  Bunlardan bazıları; birkaç aya inecek ExoMars örnekleme aracı, 2 yıla inecek InSight aracı, 2020 yılında inecek ExoMars ve NASA keşif araçlarıdır. MRO aynı zamanda dik yamaç akıntıları, yer değiştiren kum tepeleri, kutuplardaki kuru buz fıskıyeleri  gibi yüzeydeki aktif değişiklikleri de izliyor.

Yeni gelenlerden en ilgi çekici ve kayda değer resimler aşağıda. Tüm resimleri görmek içinse buraya tıklayabilirsiniz.

Oxia Palus: ExoMars keşif aracının ineceği aday bölge, Avrupa Uzay Kuruluşu (ESA) ve Rusya Birleşik Uzay Kuruluşu (Roscosmos) ortaklığı.
Curiosity keşif aracı burada Gale Kraterinde. Burada bilim adamları çok eski ve buharlaşmış olan göllerin varlığını destekleyen yeni mineral damarları buldu.
Volkanik hareketlerin bir zamanlar aktif olabileceği Olympica Fossae yanındaki Lav akışı ve kanalları.
Marslı filminde ünlü olan Acidalia Planitia yanındaki yamaç.
Noctis Labyrinthus daki açık renkli kaya. "Beyaz çizgiler tepelerin ve platoların etrafındaki malzeme tabakasını gösteriyor’’ diyor McEwen. "Diğer bir düşünce ise bu tabakanın geçmişte oluşan volkanik küllerin örtüsü olduğudur’’