Araştırmacılar, İnsanlardaki Hücresel Yaşlanma Sürecini Kısmen Tersine Çevirdiklerini Söylüyor

Kromozom ve ucundaki telomerleri (yeşil) gösteren canlandırma. Anonim

Vücudunuzdaki bir hücre ne zaman çoğalsa, gençliğinizin ufak bir kısmı toza dönüşüyor. Bu işlem, kromozomlarımızın uçlarını ‘örten’ yapılar olan telomerlerin kısalmasıyla meydana geliyor.

Şimdiyse İsrail’de çalışan araştırmacılar, bu süreci tersine çevirebildiklerini ve 26 katılımcıyı kapsayan ufak bir çalışmada telomerlerin uzunluğunu artırdıklarını söylüyorlar.

Katılımcılar üç aylık bir süre boyunca her hafta, 90 dakikalık seanslarda yüksek basınçlı bir oksijen odasında oturmuşlar ve sonuç olarak hücre telomerlerinden bazıları yüzde 20’ye kadar uzamış.

Kulağa etkileyici bir iddia gibi geliyor; üstelik diğer pek çok bilim insanının geçmişte deneyip başarılı olmadığı bir şey. Fakat elbette, bunun küçük bir örnek boyutu olduğunu ve sonuçların tekrarlanması gerektiğini belirtmekte fayda var.

Fakat yüksek basınçlı oksijen terapisinin telomer uzunluğunu etkiliyor gibi görünmesi, daha fazla araştırılmayı hak eden ilginç bir bağlantı sunuyor.

Tel Aviv Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Sagol Sinirbilim Fakültesi’nde hekim olan baş araştırmacı Şair Efrati, deneyin arkasındaki ilhamın dünya dışından geldiğini söylüyor.

“NASA’nın yürüttüğü ve ikizlerden birinin dış uzaya gönderilip, diğerinin Dünya’da kaldığı ikizler deneyi, bu kişilerin telomer uzunluğunda önemli bir farklılık olduğunu gösterdi. Bizler de dış ortamdaki değişimlerin, yaşlanma sırasında meydana gelen çekirdek hücre değişimlerini etkileyebileceğini fark ettik” diyor Efrati.

Mike McRae/ScienceAlert. Ç: O.