Bilim İnsanları Işığın Havadaki Hızını Yavaşlatmayı Başardı

photons-different-velocity-e1423857135561

Işık havada yaklaşık olarak saniyede 299.000.000 metre ile ilerliyor ve henüz bu kabul edilen hıza rakip bulunamadı. Fakat bilim insanları ışığı yavaşlatacak bir yol buldu.

Işığın cam, su, hava gibi farklı ortamlarda farklı hızlarla hareket ettiği ve nasıl yavaşladığı biliniyor. Fakat Glasgow ve Heriot-Watt Üniversitesi’nden bir grup bilim insanı bu konseptte, eğer değişiyorsa, ışığın gazlardan geçerken de değişimini eklemeye kara verdi.

Bunu yapmak içinse ekip fotonları incelemeye başladı. “Fotonları ölçmek, yapabileceğiniz en temiz deneydir” diyor Popular Science‘a Glasgow Üniversitesi’nde fizik profesörü olan Jacquiline Romero. Araştırmacılar farklı fotonların farklı hızlarda olmasının ışık demetlerindeki yerlerine bağlı olduğunu açıkça kanıtlamak istiyorlar. Bir foton, ışık demetinde nerede olduğuna bağlı olarak düşük ve ya yüksek olan göreceli bir hıza sahiptir. Bunu bir grup koşucuya benzetebiliriz: Grup birlikte hareket etse dahi en öndeki en arkadakine ya da ortadakine nazaran daha hızlıdır. Glasgow Üniversitesi’nden bir diğer araştırmacı, Daniel Giovannini, ise ekibin bunu zaten bildiğini ama sadece arkada kalan fotonun nasıl yavaş hareket ettiğini merak ettiklerini söylüyor.

Romero ekibin bir fotonun varış zamanını ölçmek için yola koyulduğunu söylüyor. Bunu yapmak için ise fotonları, onların yapısını değiştiren bir filtreden geçiriyorlar ve bu fotonlar ile yapısı değişmiş olan fotonların hızlarını karşılaştırıyorlar. Ekip şu anda ışığın havadaki hızını %0.001 oranında azaltabiliyor. Bu çok az bir miktar olsa da kazara olmadı. “Bunu yapabildiğimizi ve gerçek olduğunu kendimize inandırmaya çalışmıştık” diyor Giovannini. O ve Romero bu gelişmenin, sonucun açık olduğunu düşünen insanları ve bunun çığır açıcı bir deney olduğunu düşünen insanları böleceğini düşünüyor.

Bu araştırma 23 Ocakta Science Express’te yayınlandı. Romero ileride, deneyi foton kullanmak yerine kamera ve ışık ekleyerek yeniden düzenlemek istiyor. Ayrıca araştırmacılar bulgularını ses dalgaları ile de genişletmeyi umuyor. Pratik uygulamaların başlamasına daha uzun süre var fakat Romero çalışmanın özellikle optik mikroskop kullanımını etikleyeceğini düşünüyor.