Bilim İnsanları: Şimdilik İnsan Embriyosu Üzerinde Oynama Yapmayı Durdurun

Artık bilim insanlarının genleri düzenlediği gizlenmiyor. Dünyadaki birçok ölümcül hastalığa yol açan hastalık yapıcı mutasyonları çözmek, bu hastalıklarla savaşmak için önemli bir yöntem. Eskiden, üreme hücresi olmayan hücrelerde dahi oynama yapmak sınırlandırılıyordu. Bazı araştırmacılar ise embriyo üzerinde de oynama yapılması taraftarı. Fakat bu organizmanın geri kalanını da etkileyebilir. Neyse ki Amerikalı genetikçilerin oluşturduğu koalisyonda bu fikrin güzel bir fikir olmadığı kanaatine varıldı.

İnsan embriyosunu düzenlemenin, ileriye dönük uzun zamanlı sorunlara sebebiyet verebileceği söyleniyor geçen hafta yayınlanan Nature dergisinde. Araştırmacılar DNA’yı ufak parçalara ayıran nükleaz enzimi kullanıyorlar. Fakat bu parçalama hücreden hücreye farklı sonuçlar doğurabilir. İş çoğunlukla şansa bırakılmakla birlikte, bu enzimler hedeflenen bölge dışındaki bölgelere de etki edebilir ve bebeğin doğumundan yıllar sonra bile tehlike yaratacak problemlere yol açabilir. Ayrıca bir nokta daha var ki, bu değişiklikler embriyonun izni olmadan yapılıyor ve değişikliklerin diğer nesillere aktarılma yolu açılmış oluyor.

Birçok ülkede insan embriyosu üzerinde oynama yapmak yasaklanmış durumda. Müstakbel çocuklarının genleri üzerinde oynama yapılmasını isteyen ebeveynlerde çocuklarının böyle bir şeyi isteyip istemeyeceğinden emin olamıyorlar. Bu çalışmalar yaygınlaşmadan önce araştırmacılar, bilim etikçileri ve halk arasında bir bilgi alışverişi olmalı diyor araştırmacılar. Bilim insanları, kararlaştırılacak standartlar sağlanana kadar, bütün dünyada embriyo üzerinde oynama yapmaya ara verileceğini umuyor.