Bir Nötronun Ömrüne Yönelik Yapılan En Hassas Ölçüm

Canlandırma: tampatra/iStock

Artık, bir nötronun atom çekirdeğinin dışında bozunarak protona dönüşmeden önce ne kadar uzun yaşayabileceğini yüzde 10’luk bir hassasiyetle biliyoruz.

Bu temel parçacıkların ömrüne yönelik şimdiye kadar yürütülen en hassas ölçüm olan yeni çalışma, önceki ölçümlere göre iki katı aşkın bir gelişmeyi temsil ediyor. Bulgular, evrendeki ilk maddenin Büyük Patlama’dan dakikalar sonra meydana gelen bir proton ve nötron çorbasından nasıl çıktığını daha iyi anlamamızı sağlayabilir.

Bloomington – Indiana Üniversitesinde çalışan nükleer fizikçi Daniel Salvat, “Bir nötronun, hafif bir elektron ve neredeyse kütlesiz bir nötrino yayıp ‘bozunarak’ proton haline geldiği bu süreç, fizikçilerin bildiği en büyüleyici işlemlerden birisi” diyor.

“Bu değeri çok hassas şekilde ölçmeye dönük çalışmalar büyük önem taşıyor çünkü nötronun kesin ömrünü anlamak, evrenin nasıl geliştiğine ışık tutmanın yanında fizikçilerin, var olduğunu bildiğimiz ancak şimdiye kadar kimsenin bulamadığı atom altı evrene ilişkin modelimizdeki kusurları keşfetmesine olanak sağlayabilir.”

Araştırmacıların analizine göre bir nötronun ömrü 877,75 ± 0,28 saniye (14 dakika 38 saniye). Bu geliştirilmiş ölçüm, (maddenin ve karanlık maddenin oluşumu da dahil olmak üzere) evrene önemli fiziksel sınırlar konulmasına yardımcı olabilir.

Physical Review Letters bültenine kabul edilen araştırma, arXiv sitesinden görülebilir.

Yazar: Michelle Starr/ScienceAlert. Çeviren: Ozan Zaloğlu.

Please enter your comment!
Please enter your name here