Bir Yapay Zeka, Rubik Küp’ü Çözmeyi 20 Harekette Öğrendi

TOM VASICH

Araştırmacıların söylediğine göre Rubik Küp (diğer adıyla Zeka Küpü), yeni bir yapay zeka sistemi için çocuk oyuncağı.

1974 yılında Macar bir mimar tarafından icat edilen Rubik Küp, icat edildiği günden beri kendisini çözmeye çalışan pek çok kişiye ter döktürdü.

Güçlendirilmiş bir derin öğrenme algoritması olan DeepCubeA ise, belirli bir alan bilgisi veya insanların yönlendirmesi olmaksızın; bir saniyeden kısa süre içinde çözümü bulabiliyor.

Küpün milyarlarca farklı şekilde tamamlanabildiği; fakat görünürde rastgele hareketler ile ulaşılamayan yalnızca bir hedefin bulunduğu düşünüldüğünde, bunun hiç de kolay bir iş olmadığı ortaya çıkıyor (küpün her tarafında, yekpare şekilde tek renk görünmeli).

Araştırmacılar bu yeni çalışmada, DeepCubeA’nın; tüm deneme dizilimlerinin yüzde 100’ünü çözdüğünü ve yüzde 60 oranında da en kısa yolu bulduğunu göstermişler. Algoritma; kaydırmalı karo bulmacası, Lights Out ve Sokoban gibi diğer birleşimsel oyunlarda da işliyor.

California Üniversitesi’nde bilgisayar bilimi profesörü olan kıdemli yazar Pierre Baldi, şöyle söylüyor: “Yapay zeka, dünyadaki en iyi satranç ve Go oyuncularını yenebiliyor fakat bilgisayarlar, Rubik Küp gibi daha zor olan bazı bulmacaları çözmüş değillerdi. Bu yüzden bunların, YZ yaklaşımlarına açık olduklarını düşündük”

“Rubik Küp’ün çözümü; daha simgesel, matematiksel ve soyut düşünme gerektiriyor. Bu yüzden böyle bir bulmacayı çözebilen bir derin öğrenme makinesi; düşünebilen, muhakeme edebilen, planlayabilen ve karar verebilen bir sistem haline gelmeye yaklaşıyordur.”

Araştırmacılar, YZ’nin bu hareketleri nasıl ve niçin yaptığını ve kendi yöntemini ne kadar sürede mükemmel hale getirdiğini anlamak istemişler. Bu yüzden, tamamlanmış bir bulmacaya ait olan bir bilgisayar canlandırmasıyla işe başlamışlar ve sonra bu kübü karıştırmışlar. Kod yerini alıp çalışmaya başladığında, DeepCubeA; inanılmaz ölçüde zor olan kombinasyon dizilerini çözerek, iki gün boyunca tek başına eğitilmiş.

“Kendi kendine öğrendi” diye belirtiyor Baldi.

Özellikle ergenler başta olmak üzere, Rubik Küp’ü hızlı bir şekilde çözen bazı insanlar var fakat onlar bile yaklaşık 50 hamle yapıyorlar.

“Bizim yapay zekamız yaklaşık 20 hamle yapıyor ve çözüme, çoğu zaman asgari adımda ulaşıyor. Tam şurada, strajeninin farklı olduğunu görebilirsiniz; bu yüzden benim en iyi tahminim, yapay zekanın muhakeme şeklinin, bir insanınkinden tamamen farklı olduğu.”

Baldi’nin söylediğine göre bunun gibi projelerin nihai amacı, yeni nesil YZ sistemleri inşa etmek. İnsanlar bilsin ya da bilmesin, yapay zeka; Siri ve Alexa gibi uygumalar yoluyla veya insanların sevdiği çevrimiçi hizmetlerde sahne arkasında çalışan öneri mimarileri olarak, onların yaşamlarına her gün dokunuyor.

“Fakat bu sistemler gerçek anlamda zeki değiller; bunlar kırılgan şeyler ve bunları kolay bir şekilde bozabilir veya kandırabilirsiniz” diyor Baldi. “Daha akıllı, daha kuvvetli olan ve muhakeme edebilen, anlayabilen ve plan yapabilen gelişmiş YZ’yi nasıl oluşturacağız? Bu çalışma, bu büyük hedefe doğru atılmış bir adım niteliği taşıyor.”

 

 

 

 

Futurism

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

2 Yorum

  1. antigravity74100 dedi ki:

    Yapay zeka gelişimi olarak umut verici olabilir fakat yapay zekanın şu an için insanın beyin yeteneklerinin tümünü geçmesi imkansız. Keşke geçebilseydi, insanoğlu Alaaddin’in sihirli lambasına sahip olmuş olurdu. Ben rubik küpünü 2 dakikanın altında bir zamanda çözebiliyorum fakat zeka küpünün benim çözdüğüm, insanlık adına çok büyük bir önemi olan bilmeceyi çözmesi imkansızdır. Bu anlattığım konunun detayını önümüzdeki yıllarda tüm dünya öğrendiğinde bana hak verilecektir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir