Bitkiler Yaralarını Nasıl Onarır?

Daha önce bitkilerin yaralarını nasıl onardığını düşündünüz mü?

Nature Plants dergisinde yayınlanan makale bu sorunun bir kısmını yanıtlar nitelikte. Makaleye göre bitki yaralandığında tıpkı kan pıhtısına benzeyen bir yapı oluşturup yaralı bölgeyi sağlıklı dokulardan uzak tutan bir bariyer örebiliyor. Bariyer, enfeksiyon riskini de azaltıyor ve bitki yaralı bölgeye su ve besin taşımayıp kaynaklarını bariyer sayesinde gereksiz bir şekilde harcamıyor.

Plazmodezmata iki komşu bitki hücresini birbirine bağlayan kanallara verilen isimdir.

Makalenin yazarlarından Weier Cui şöyle söylüyor:

“Bitkiler hayvanlardaki gibi serbestçe hareket eden hücrelere sahip değil. Bu yüzden plazmodezmatalar sayesinde sağlanan farklı bir iletişim kanalları var.”

Araştırmacılar bitki yaralandığında bu kanalları kapayan kalloz ismi verilen bir madde salgılandığını keşfetti. Böylece herhangi bir sinyal veya besin bu kanallardan geçemeyecekti. Kalloz aynı zamanda bitki enfeksiyon kaptığında salgılanıyordu. Böylece bitki sağlıklı dokuları bakteri ve virüslerden uzak tutup enfeksiyonun yayılmasını engelleyebiliyordu. Çalışmada kallozun salgılanmasının iki farklı enzimatik yolağa bağlı olduğu tespit edildi. Bunlardan biri enfeksiyon durumlarında ortaya çıkıyor diğeri ise mekanik yaralanmalarda.

Her iki durumda da yaralanan yada enfeksiyonlu kısım bitkinin sağlıklı kısımlarından ayrılmış oluyor ve karantinaya alınmış oluyor.