Boeing’in “Baz İstasyonu” Askeri Dronları Şarj Edebilecek

Ufak dronlar için en büyük engel ortadan kalkıyor.

Araç Baz İstasyonu konsept çizimi.

Boeing’in “Araç Baz İstasyonu” önemli görevlerde ufak dronları şarj etmek için çatılarda ya da enerji hatları üzerinde konumlandırılabilir.

Ufak dronların meskun mahal savaşlarında etkili olduğu çoktandır bilinen bir gerçek. Minyatür savaş başlıkları takıldığında bu gizli casuslar, ölümcül birer katillere dönüşebilmekte. Boeing, dron savaş istasyonu için aldığı patent ile bugüne kadar ki en temel sorun olan pil ömrüne bir çözüm sunmayı hedefliyor.

Havacılık devinin ‘Araç Baz İstasyonu’, Amazon’un sokak lambaları üzerindeki şarj istasyonu önerisine benziyor. Boeing’de araştırma görevlisi olan John Vian, istasyonun ana uygulamalarının büyük olasılıkla sivil ve ticari olacağını; örneğin yangınla mücadele ve arama kurtarma amacıyla kullanılabileceğini söylüyor. Ancak patent kesinlikle askeri bir amaç için alınmış. “İnsansız hava araçları, karayollarına patlayıcı yerleştirilmesi gibi istenmeyen faaliyetleri izleyebilir”.

Baz istasyonu fikri ortaya çıkmadan önce, Vian ve meslektaşları bir sonraki büyük şeyi arıyorlardı. Böylece, birlikte çalışarak verilen görevleri yerine getiren bir grup küçük kara ve hava robotlarından oluşan “parçalı sistemler”e odaklandılar. Popular Science konuşan Vian, “Patent, akıllı platformların görevlerini yerine getirirken yeterli dayanıklılığı gösterememesi üzerine ortaya çıktı” dedi.

Patent, hedef takibi yapabilen ya da mobil CCTV kameraları gibi gözlem yapabilen muhtemelen 10 ila 30 drondan oluşan bir takım ya da bölüğü tarif ediyor. Dronlar, güçleri tükendiğinde bu baz istasyonlarına geri dönüp pillerini değiştiriyorlar. Yeniden şarj olmak için beklemek zorunda kalmayan dron hemen uçabiliyor. Otonom pil değiştirme cihazı “7/24 kesintisiz görevlerin gerçekleşmesine olanak sağlayacak.” diyor Vian. Teoride baz istasyonları, dronların belirli bir bölgede günler, haftalar veya aylarca çalışmasına imkan sağlayabilir.

Otonom pil değiştirme cihazı, 7/24 kesintisiz dron görevlerini mümkün kılacak.

Gizlilik, planın bir parçası. Patent, güneş enerjisi ile çalışan istasyonun görülemeyecek şekilde bir çatı üzerine yerleştirilmesini öneriyor. Alternatif olarak istasyon, doğrudan şebekeden elektrik emmek için bir güç hattına da bağlanabilir. Elektrik hatlarına bağlı olan tüm bu kara kutulara dikkat edenlerin az olabileceği  düşünüldüğünde hala gizlenmiş olduğu söylenebilir. Şayet bazı baz istasyonları düşman tarafından yok edilirse, garanti amaçlı yeterli kapasitede birden fazla yedek istasyon olacak.

Boeing ayrıca, uzun yolculuklar için benzin istasyonları gibi, birkaç mil aralıklarla konumlandırılmış bir baz istasyonu dizisi öngörüyor. Bu, dronların uçaklar tarafından atılmak yerine doğrudan bir savaş bölgesine doğru uçmalarına imkan sağlayacak.

Patente göre, baz istasyonu, kötü hava koşullarında barınak görevi görebilir. Uzak bir operasyon merkezi ile iletişim kurmayı sağlayan uydu bağlantısı içeren bir iletişim merkezi de olabilir. Tasarımın başka bir versiyonunda dronlar, istasyonu her gelişlerinde topladıkları verileri yükleyerek ve yeni talimatlar alarak otonom bir şekilde uçuruyorlar. Bu, tüm radyo sinyallerinin engellenmesi halinde bile dronların çalışmasına olanak sağlayacak.

Baz istasyonu, dronları kullan-at tarzı yüklerle yükleyebilir. Yangın söndürücü buna örnek olarak verilebilir. Tabi bu küçük dronlar için iyimser bir öneri; bombalar daha belirgin bir seçenek. Hizbullah’ın kısa süre önce yayınladığı bir video düşman mevzilerine el bombası atan küçük dronları gösteriyordu. Benzer şekilde, Birleşik Devletler’in 2.5 kilodan daha az bir ölümcül uçağı olan Switchblade, üzerindeki mühimmatlarıyla kamikaze tarzı saldırılar gerçekleştiriyor. Ancak, tekrar kullanılabilen bir saldırı dronu, potansiyel bir tehlike arz eden geri dönüş ve yükleme işlemleri uzaktan gerçekleştirildiği takdirde belirgin avantajlara sahiptir.

Küçük dronları kullanarak baz istasyonu konseptinin prototipi için kapalı bir test alanı inşa eden geliştiriciler, bu sistemin hayata geçirilmesinin zor olmayacağını söylüyorlar.

Boeing Ticari Uçaklar Kıdemli Araştırma Mühendisi Emad Saad, “İyi bir mühendislik tasarımıyla, bu sistemi işlevsel hale getirmenin önünde hiçbir zorluk görmüyorum” diyor. “Hassas seyir zor görünse de modern ve iyi bir mühendislik tasarımı ile bu halledilebilir.”

Boeing, B-52 bombardıman uçağı, F-15 Eagle ve AH-64 Apache saldırı helikopteri gibi uçaklar üreten askeri pazardaki en baskın oyunculardan biri. Baz istasyonu hayata geçerse uzun süreli ve uzun menzilli görevleri yerine getiren düşük maliyetli dronların önünü açacak ve piyasayı ve belki de tüm savaş yöntemlerini yerinden sarsacak. Bir ihtimal, Boeing’in bir sonraki çalışması çok daha küçük uçaklar olacak.

Yazar: David Hambling

Bunları da okumak isteyebilirsiniz...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir