Bozuk Teleskoba Rağmen Kepler Görevinde Hâlâ Yeni Gezegenler Keşfediliyor

Amerikan Gök Bilimi Kurumu’nun gerçekleştirdiği bir toplantıda bilim insanları, Kepler tarafından Güneş sistemi dışında keşfedilen yeni gezegenlerin sayısını açıkladı. Yapılan açıklamaya göre teleskop 2014 yılında diğer yıldız sistemlerinde 100’den fazla yeni gezegen ve 234 adet de potansiyel gezegen keşfetmiş durumda. Bozuk bir teleskop için hiç de fena sayılmaz.

Kepler yıllardır geceleri gökyüzünün belli bir noktasına odaklanıp, merkez yıldızlarının önünden geçen gezegenleri bulmak için çaba harcıyordu. Bu yöntem sayesinde, aktif olduğu süre boyunca 1000’den fazla yeni gezegen ve 4700 tane de potansiyel gezegen keşfetmiş durumda.

2013 yılında yaşanan talihsiz bir kaza nedeniyle Kepler’in uzayda belli bir noktaya kilitlenmesini sağlayan dört tekerlekten ikisi arızalandı ve bu nedenle Kepler yalpalamaya başladı. Birçok insan bu kazanın Kepler’in görevinin sonunu getireceğini düşündüyse de NASA’nın durumla ilgili yedek bir planı vardı.

K2 görevi adı altında Kepler’in uzayın belli bir bölgesini 83 gün boyunca izlemesi, ardından gelen 83 gün boyunca da başka bir bölgeyi izlemesi sağlandı. Zira bu geçişlerin yapılması için teleskobun döndürülmesi gerekmekte. Bu çalışma koşulları ise elbette arzulanan koşullar değil çünkü Kepler’in arkası bir noktaya dönükken o alandaki kaç tane gezegeni kaçırdığımızı bilemiyoruz ancak durumun Kepler’in hiç çalışmamasından daha iyi olduğunu söyleyebiliriz.

Gizmodo‘dan Maddie Stone’un haberine göre K2’nin 2014 verilerine göre bilim insanları 234 tane potansiyel gezegen buldular ve bu sayı, veriler açıklanmadan önce elimizde olanlardan yaklaşık 100 adet daha fazla.

Bulunan bu potansiyel gezegenlerin gerçekten birer gezegen olup olmadığı hâlâ muamma çünkü bilim insanlarının daha fazla veriyle birlikte bu bulguları değerlendirmesi gerekiyor ancak çoğunun gerçek gezegenler olduğunu söyleyebiliriz. Belki de aralarından bir iki tanesi de yaşanabilir gezegenlerdir.