Bu Görkemli ve Karmakarışık Deniz Canlıları, Aslında Dev Birer Sümük Balonu

2002 MBARI

Deniz yüzeyinin binlerce metre altındaki ufak deniz canlıları, kafalarındaki hücrelerden sümüklü baloncuklar salgılıyor ve kocaman mukus evleri inşa ediyorlar. Şimdiyse araştırmacılar lazerler ile bu etkileyici yapıların içine bakarak, denizin derinliklerinde yaşayan bu mimarların zarif hünerlerini öğreniyorlar.

İribaş görünümlü bu deniz hayvanlarına dev larvasea (Bathochordaeus) adı veriliyor; fakat isimlerine rağmen, bu hayvanlar 10 santimetreden ufak. Ancak evleri başka bir hikaye: Her biri, 1 metre uzunluğa çıkabilen dev bir mukus balonunu yanlarında taşıyor. Bu canlılar, (bir iç ve dış süzgeçten oluşan) bu büyüleyici yapıları salgıladıklarında, onları bir beslenme aygıtı şeklinde kullanıyorlar.

Dev larvasea, mukus malikanesinin içerisindeyken kuyruğunu sallayarak, süzgeçlerden su geçmesini sağlıyor. Dıştaki süzgeç, hayvanın yiyemeyeceği kadar büyük olan besinleri yakalarken; içteki süzgeç ise hayvanın ağzına uygun boyuttaki yiyecekleri iteliyor. Nihayetinde, evler besinle tıkanıyor ve hayvan onu terk ederek, deniz hıyarı gibi daha derinde yaşayan atıştırmacılara bırakıyor.

Yasemin Şaplakoğlu/Live Science. Ç: O. Z.