Bu Plazma Jeti, Yüzeylerdeki Koronavirüsleri Saniyeler İçerisinde Yok Ediyor

Chen vd., Physics of Fluids, 2020

COVID-19’un yayılışıyla yaşadığımız pek çok sorun arasında, koronavirüsün yüzeylerde saatlerce yaşayabilme kabiliyeti de bulunuyor. Sert malzemeleri etkili şekilde silebilsek veya alkolle arındırabilsek bile, karton gibi hassas yüzeyleri ne yapacağız?

SARS-CoV-2, atmosferde bile birkaç saate kadar hayatta kalabiliyor. Karton üzerinde 24 saate kadar dayanıyor. Virüsün canlı parçacıkları, plastikte ise bulaştıktan üç gün sonrasına kadar tespit edilmiş.

Pek çok bilim dalında çalışan araştırmacılar, sahip oldukları yetenekleri salgına yöneltiyor. Şimdiyse Los Angeles California Üniversitesi’nde çalışan mühendis Zhitong Chen’in önderliğindeki bir araştırma takımı, bu konuda bir çözüm bulmuş olabilir. Araştırmacılar yeni çalışmalarında soğuk plazmanın, geniş çeşitlilikteki yüzeylerde malzemeye hasar vermeden virüsü yok edebildiğini göstermişler.

“Kullandığımız her şey havadan geliyor” diye açıklıyor uçak mühendisi Richard Wirz. “Hava ve elektrik: Hiçbir yan etkisi olmayan, çok sağlıklı bir uygulama.”

Maddenin dört temel halinden en az bilineni olan plazma (diğer üç tanesi katı, sıvı ve gaz), üst atmosferde doğal şekilde oluşuyor. Maddenin bu hali; elektronlar atomlarından ayrıldıkları (atomların pozitif yüklendiği) ve hep beraber istikrarsız durumdaki yüklü parçacıklardan oluşan bir karışım meydana getirerek, eşdeğer gaz hallerinden daha tepkisel duruma geçtikleri zaman ortaya çıkıyor.

Soğuk plazmanın, ilaçlara dayanıklı bakterilerde etkili olduğu da gösterilmiş. Bakterilerin yüzey yapısı ile DNA’sını, insan dokusuna zarar vermeden bozuyor. Hatta kanser hücrelerine karşı bile etki gösteriyor.

Tessa Komonduros/ScienceAlert. Ç: O.