Büyük Buluş, Penisilinin Çalışma Şeklinin Daha İyi Anlaşılmasını Sağlıyor

Görüntü: Sheffield Üniversitesi

Bugün PNAS bülteninde yayımlanan bir çalışmaya göre, penisilinin de içinde bulunduğu β-laktam antibiyotiklerin MRSA’yı öldürmesini sağlayan bir mekanizma ilk defa ortaya çıkarılmış.

Sheffield Üniversitesinin öncülüğünde çalışan uluslararası bir araştırma takımı, Beta-laktam antibiyotiklerin MRSA (Metisiline Dirençli S. aureus) bakterisini hücre duvarında hücre büyüdükçe genişleyen ve nihayetinde bakteriyi öldüren delikler açarak etkisiz hale getirdiğini keşfetmiş.

Bu deliklerin büyümesi, hücre duvarının iflas etmesine ve bakterinin ölmesine yol açıyor. Bilim insanları şimdi bu bilgiden faydalanarak, antibiyotiğe dirençli süper bakteriler için yeni tedavi yöntemleri oluşturmayı planlıyorlar.

β-laktam antibiyotiklerin hücre duvarının büyümesini önleyerek çalıştığı daha önce bilinse de, bakterileri tam olarak nasıl öldürdükleri belli değilmiş.

Sheffield Üniversitesi Biyolojik Bilimler Fakültesinde çalışan Profesör Simon Foster şöyle aktarıyor: “Penisilin ve onun sınıfındaki diğer antibiyotikler, 80 yılı aşkın süredir insanlardaki sağlık hizmetlerinin en önemli parçalarından biri olmuş ve 200 milyondan fazla kişinin hayatını kurtarmıştı. Fakat antimikrobiyal direncinin küresel çapta yayılması, bu ilaçların kullanımını ciddi derecede tehdit ediyor.

“Süper mikrop MRSA’ya yoğunlaştığımız araştırmamız, bu antibiyotiklerin hücre duvarı boyunca uzanan ve büyümeyle ilişkili süreçlerin parçası olarak kademeli şekilde büyüyüp nihayetinde bakteriyi öldüren ufak deliklerin oluşumuna yol açtığını ortaya çıkardı. Bu deliklerin oluşumuyla ilişkili bazı enzimleri de belirledik.

“Mevcut antibiyotiklerin çalışma biçimini daha iyi anlamamızı sağlayan bulgular, küresel antibiyotik direnci salgınında daha gelişmiş tedavilerin bulunması için yeni fırsatlar doğuruyor.”

Bu bilgiyi ve enzimlerin kontrol edilme şekline dönük fikirleri kullanan araştırmacılar, S. aureus‘a karşı kullanılan yeni bir kombinasyon terapisinin ne kadar etkili olduğunu da göstermişler.

Kaynak: Sheffield Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.